En aftale er en aftale. Også når det gælder prisen på en ny bil. Alligevel ser FDM eksempler på bilforhandlere, der med henvisning til slutsedlen forsøger at hæve prisen, når bilen skal leveres til den nye ejer.
I omkring halvdelen af de godt 1.000 slutsedler, FDM sidste år gennemgik, var det angivet som et standardvilkår, at forhandleren efterfølgende kunne regulere den aftalte pris inden levering. Også selvom det er i strid med aftaleloven.
Vi ser løbende slutsedler, hvor det er angivet, at forhandleren efterfølgende kan regulere den aftalte pris op, hvis bilens listepris stiger inden levering. Men den går ikke.
Læs også: Nu skal forhandlere skilte med hele bilens pris
Risikerer at betale for meget
”Vi ser løbende slutsedler, hvor det er angivet, at forhandleren efterfølgende kan regulere den aftalte pris op, hvis bilens listepris stiger inden levering. Men den går ikke. For ukritiske forbrugere kan det betyde, at de kommer til at betale mere for deres nye bil, end de havde behøvet. Derfor kan det være en god idé at få hjælp til at gennemgå slutsedlen,” siger advokat i FDM, Casper Schad.
Lad FDM gennemgå din slutseddel
FDM: Afvis prisstigning
At det er ulovligt at hæve en aftalt pris, fremgår af to afgørelser fra Ankenævn for biler fra i år. Her gav ankenævnet to FDM-medlemmer medhold i, at der her var tale om et ulovligt vilkår. Også Forbrugerombudsmanden har tidligere udtalt, at det er et urimeligt aftalevilkår.
”FDM har gennem flere år arbejdet på at få luget det ulovlige vilkår ud af forhandlernes kontrakter. Vi har tidligere været i dialog med to af branchens største aktører omkring problematikken. Det har betydet, at den største forhandler-organisation i dag har fjernet vilkåret fra deres slutsedler, og vi forventer, at den anden følger efter snarest,” siger Casper Schad, der opfordrer forbrugere til at afvise en evt. stigning på en allerede aftalt pris.
Læs også: Guide til trygt bilkøb hos forhandler
Pris kan godt falde
Mens den aftalte pris altså ikke må reguleres op, forholder det sig anderledes den anden vej. Falder bilen i pris, efter at slutsedlen er underskrevet, men bilen endnu ikke er leveret, skal prisen sænkes.
”Det kan virke lidt underligt, at man kun kan regulere prisen ned, men ikke op. Men i henhold til købsaftalen må man tage udgangspunkt i, hvad der er til gavn for forbrugerne. Det er noget, FDM kun kan støtte,” siger Casper Schad.
Ud af 1.091 slutsedler, som FDM sidste år gennemgik for medlemmer, indeholdt de 562 et ulovligt vilkår om regulering.