Nye biler langtfra selvkørende

Der er endnu lang vej til, at biler er helt selvkørende, viser ny Euro NCAP-test af assistent-systemer i ti biler. Vigtigt at bilisterne kender systemerne og deres begrænsninger, mener FDM.

Euro NCAP har testet førerassistent-systemer i ti biler
Bilist

Nye biler er langtfra så selvkørende, som de ellers nemt giver indtryk af. I værste fald kan det give falsk tryghed bag rattet og øge risikoen for ulykker. Det viser en ny test, Euro NCAP har lavet af førerassistent-systemerne i ti forskellige biler.

Det er anden gang, at det europæiske sikkerhedssamarbejde tester assistent-systemer i nye biler. Denne gang er det med fokus på den såkaldte ’Highway Assist’, der ved at kombinere bilens vognbaneassistent og adaptive fartpilot hjælper med at holde en jævn hastighed og sikker afstand til forankørende, samtidig med at bilen bliver i sin vognbane. Det giver en bedre og mere sikker kørsel.

Test af førerassistent-system
Førerassistent-systemer skal kunne se langt frem i trafikken og hurtigt assistere føreren, hvis trafikbilledet ændrer sig. (Foto: Euro NCAP)

Tesla-system samspilsramt

”Formålet med testen er at gøre forbrugerne mere opmærksomme på systemerne, hvordan de virker og deres begrænsninger, men også at undersøge samspillet mellem system og fører. For som navnet antyder, skal assistent-systemerne kun assistere og ikke overtage styringen. Det er ikke alle testens biler, der klarer det lige godt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Et eksempel er Tesla Model 3. Her er forholdet mellem bil og fører noget samspilsramt. Enten kører bilen selv, eller også kører føreren. Der er ikke tale om, at bilen blot assisterer føreren, og det trækker ned.”

Euro NCAP har testet systemerne i forskellige situationer. Blandt andet deres evne til at styre uden om en forhindring på vejen, at køre igennem en kurve eller at reagere, hvis en bil pludselig trækker ind foran én. Det afgørende er, at føreren med hjælp fra systemet nemt kan overtage styringen af bilen. 

Læs også: Selvkørende biler kører ikke selv

Test af cut in
Euro NCAP har også testet, hvor godt bilernes sikkerhedssystemer griber ind, hvis eksempelvis en bil pludselig trækker ind foran én. Foto: Euro NCAP

Systemer skal kunne afværge en ulykke

Nok så vigtigt har Euro NCAP også testet, hvordan de øvrige sikkerhedssystemer som f.eks. bilens nødbremse reagerer, hvis der opstår en kritisk situation. Også her er der forskel på, hvor godt de ti biler klarer sig.

”Mange af de testede Highway Assists har en god balance mellem system og fører. Til gengæld kommer flere af bilernes

Sådan klarer bilerne sig

Meget godt
- Audi Q8
- BMW 3- serie
- Mercedes-Benz GLE

God
- Ford Kuga​​​​​

Middel
- Nissan Juke
- Tesla Model 3
- Volvo V6
- VW Passat

Basis
- Peugeot 2008
- Renault Clio

sikkerhedssystemer til kort, når de skal gribe ind og måske forhindre en ulykke i at ske. Et eksempel, der samtidig viser, hvor hurtigt udviklingen går, er den Volvo V60. Hvor den udmærkede sig for bare få år siden, opnår den i dag kun en gennemsnitlig bedømmelse. Også populære biler som Renault Clio, Peugeot 2008 og Nissan Juke har et godt samspil mellem fører og system, men sikkerhedssystemerne mangler det sidste, når det bliver kritisk,” siger Søren W. Rasmussen.

Læs også: Kører du med falsk tryghed bag rattet?

Påvirker ikke Euro NCAP-stjerner

Den aktuelle test af assistentsystemerne er en videreudvikling af Euro NCAP’s første test fra 2018, og Euro NCAP har siden udviklet en firetrins-bedømmelse: Basis, Middel, God og Meget god.

Testresultatet påvirker ikke de stjerner, bilerne opnåede i den oprindelige Euro NCAP-test.

Hvilket sikkerhedsudstyr skal din bil have?

Få rådgivning