Så kort kører elbilen om vinteren

Elbilers rækkevidde bliver påvirket af mange ting – f.eks. farten, som du selv kan påvirke, mens andre som temperaturen er svære at påvirke. Derfor har vi testet to af de mest populære elbiler, Testa Model 3 og VW ID.3, for at undersøge deres rækkevidde om vinteren.

Vinterens lave temperaturer betyder, at elbilernes rækkevidde bliver kortere.
Bilist

Når sneen ligger i vejkanten, og dine ånde bliver til en lokal tågebanke, så er udetemperaturen lav. Og det gør ondt på en elbil, når vi taler rækkevidde. Dels skal den bruge meget energi på at opvarme kabinen, dels skal selve batteriet holdes lunt i kulden. Begge dele påvirker, hvor langt du kan køre på en opladning. 

Den officielle procedure for at måle elbilers rækkevidde foretages ved 23 grader, hvilket er mere optimalt i forhold til god rækkevidde, men som også er en god gennemsnitsbetragtning for hele Europa. Målingen foregår ved blandet kørsel, og med det kørselsmønster har det vist sig, at rækkevidden rækker for langt de fleste bilister.

Det er på langturene, at det gør ondt. Derfor tester FDM kun elbilers rækkevidde ved 110 km/t. på motorvej, da det er her, begrænsningen vil opstå for de fleste elbilister. 

Motorvej koster 20 procent

De senere år har vi testet alle elbiler, der er kommet på det danske marked, og du kan se vores måleresultater i linket længere nede. Generelt set har elbilerne 20 procent kortere rækkevidde på motorvej, end hvis man kører med et mere blandet kørselsmønster.

Der er forskel på, hvordan de enkelte elbiler er konstrueret, så nogle bruger mere strøm på motorvejen end andre. To af de mest populære elbiler p.t. – Tesla Model 3 og VW ID.3 – har vi målt til henholdsvis 457 km og 306 km ved over 15 grader. 

Tesla Model 3 Long Range kørte 350 km motorvej ved temperaturer lige over frysepunktet.
Tesla Model 3 Long Range kørte 350 km på motorvej ved temperaturer lige over frysepunktet.

Kulden koster yderligere 20 procent

En af udfordringerne ved at teste biler i virkeligheden er, at vi ikke har ens betingelser ved alle vores tests. Det er eksempelvis svært at styre udetemperaturen.

Andre elementer som klimaanlæg, strømforbrug i kabinen og ikke mindst hastigheden kan vi kontrollere.

Da temperaturen i uge 7 var omkring frysepunktet, foretog vi to rækkeviddemålinger ved ens temperaturer. Testbilerne var Tesla Model 3 Long Range og VW ID.3 Max, og de kørte henholdsvis 350 og 250 km på vores motorvejstest ved lave temperaturer.

I forhold til den officielle rækkevidde var afvigelsen for begge biler samlet set 40 pct. – ca. 20 pct. af tabet skyldtes kørsel på motorvej, og ca. 20 pct. af tabet skyldtes kørsel ved temperaturer ved frysepunktet.

Læs også: Tema om rækkeviddeangst

Forvarm bilen og forlæng rækkevidden

Mens det er svært, at ændre på udetemperaturen, kan du forlænge rækkevidden i din elbil, samt i nogle plugin-hybrider, ved at forvarme bilen før afgang.

Det bliver også omtalt som at klimatisere bilen, før du kører. Det koster en del strøm at opvarme kabinen, især når temperaturerne er meget lave. Og ved at varme kabinen op, mens bilen står til opladning, bruger du strøm fra netværket i stedet fra batteriet.

Det giver også en mere sikker kørsel, fordi du har optimalt udsyn og ikke fryser, når turen starter. Mange biler kan du indstille forvarmning i bilen eller direkte fra bilens app på din mobiltelefon.  

Bliv medlem af FDM, og lær alt om elbiler
Bliv medlem

Ladetest ved lave temperaturer

Lave temperaturer koster på rækkevidden i elbiler.
Lave temperaturer koster på rækkevidden. Derfor er det en god ide at forvarme bilen før afgang. 

Opladning kan også blive påvirket af lave temperaturer. Derfor prøvede vi også at foretage opladning af Tesla Model 3 Long Range og VW ID.3.

Begge målinger blev foretaget på Ionitys lader i Greve. Vi forsøgte at forvarme Teslaens batteri de sidste fem kilometer, men det er ikke optimalt, og den vil kunne lade hurtigere på Teslas eget ladenetværk, hvis den kan forvarme batteriet.

Vi målte opladning over 15 minutter, og her viste Tesla sig hurtigst, idet den kunne modtage hele 31,7 kWh, mens VW ID.3 på samme tid kun fik tilført 23,4 kWh.