Ny høj skrotpræmie til gamle dieselbiler – så meget får du

Der er igen en forhøjet skrotpræmie på vej til ældre dieselbiler. Puljen ventes at åbne 1. april efter først til mølle-princip. I alt 100 millioner kroner er afsat.

Skrotning af bil
Bilist

Ejere af ældre dieselpersonbiler og dieselvarebiler kan igen se frem til en højere skrotpræmie.

En bekendtgørelse om forhøjet skrotningsgodtgørelse er sendt i høring, og 1. april ventes en ny pulje på i alt 100 millioner kroner at åbne.

Puljen er en del af aftalen om de nye bilafgifter, ’Grøn omstilling af vejtransporten’, og betyder, at ejere af såkaldt udtjente dieselbiler, der er fra før 1. januar 2006, nu kan få 5.000 kroner for at skrotte deres bil mod normalt 2.200 kroner.

Dermed ligner den højere skrotpræmie den fra sidste og forrige år. Også her var der afsat 100 millioner kroner til at få de gamle dieselbiler af vejene. Pengene blev dengang frigivet ad to omgange og betød, at omkring 36.000 dieselbilejere fik lidt ekstra hos skrothandleren.

Læs også: Sådan skrotter du din bil 

Kun høj skrotpræmie til hurtige bilejere

Den nye skrotpulje vil dog blive givet i én pulje, og ligesom sidst vil den blive tildelt efter først til mølle-princippet eller frem til 31. december 2021, hvor den udløber. Dieselbilejere skal derfor være hurtige, hvis de vil have del i den højere skrotpræmie. Sidste år blev puljen nemlig brugt op på få uger.

Vil man have del i den forhøjede skrotpræmie, skal der i år ansøges digitalt på borger.dk helt som ved almindelig skrotning af bil.

Når puljen kun omfatter dieselbiler frem til 2006, er det fordi, det er de biler, som bidrager mest til den uønskede NOx- og partikeludledning.

Læs også: Nu skal bilen skrottes digitalt

Skrotpulje bør gælde flere dieselbiler

”I FDM er vi glade for, at man igen har fundet penge til en forhøjet skrotpræmie til de ældre dieselbiler. Tidligere års erfaringer har vist, at det er en meget effektiv måde at få de ældste og mest forurenende biler væk fra vejene. Som vi tidligere har sagt, så vi dog gerne, at puljen også omfattede dieselbiler til og med årgang 2010, de såkaldte Euro 4-dieselbiler, alternativt at man gav bilejerne et tilskud til eftermontering af partikelfilter. Det ville kunne begrænse partikeludledning fra de ældre dieselbiler yderligere,” siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Få rådgivning