Det kræver fremover nøglekort og NemID, når bilen skal skrottes. Fra 1. januar 2020 bliver skrotordningen nemlig fuldt digitaliseret.
Det giver god mening, at man digitaliserer området. Det gør det lettere for alle parter
De nye regler skal ikke bare lette skrothandlere for papirarbejde men også gøre det sværere at snyde med udbetaling af skrotningsgodtgørelser. Den er i dag på 2.200 kroner.
Tidligere har opgørelser vist, at op mod hver fjerde bil bortskaffes ulovligt til skade for miljøet. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.
Allerede fra 1. januar 2020 kan du skrotte bilen online på Borger.dk med dit NemID.
Læs også: Sådan skrotter du din bil
Skrotte miljømæssigt forsvarligt
”Fordi hele processen fra årsskiftet bliver digital, er det nemt at tjekke, om køretøjet er afmeldt i Motorregistret, og hvem der er registreret som bilens sidste ejer. På den måde minimeres risikoen for snyd med skrotningsgodtgørelsen, og de godkendte autoophuggere kan nu koncentrere sig om deres kerneopgave – nemlig at bortskaffe bilerne miljømæssigt forsvarligt,” siger Johnny Bøwig, direktør i Dansk Producentansvars System (DPA-System), der har udviklet det digitale system i samarbejde med Miljøstyrelsen.
Med digitaliseringen er det også slut med at få skrotpræmien udbetalt i kontanter eller via bankoverførsel fra skrothandleren. I stedet vil beløbet fremover blive sat ind på bilejerens konto.
Læs også: Sidste udkald for forhøjet skrotpræmie
På udkig efter ny bil? Få hjælp af FDMs eksperter:
Pas på skrotgebyr for håndtering
”Det giver god mening, at man digitaliserer området. Det gør det lettere for alle parter,” siger juridisk konsulent hos FDM, Dennis Lange.
Som en del af det såkaldte importøransvar har du derudover altid mulighed for at aflevere din skrotbil hos importøren af bilmærket omkostningsfrit. I praksis vil det sige til en af de miljøgodkendte autoophuggere, som importøren henviser til.
Læs også: Nu får du flere penge for din skrotbil
”EU-ordningen om importøransvar sikrer, at man kan få sin bil skrottet korrekt og uden, at det koster noget. Bliver man alligevel mødt med et gebyr for håndtering eller andet, skal man altså ikke betale det, de omkostninger er allerede betalt som en del af producentansvars-ordningen. Det er vigtigt at huske,” siger Dennis Lange.