FDM: Pas på - ny prisguide vildleder dig

En ny EU-prisguide skal informere bilister om udgiften til brændstof og el. Men guiden risikerer at vildlede forbrugerne, mener FDM.

Mand tanker bil
Bilist

Bilister vil de kommende måneder blive mødt af en ny prisguide på landets tank- og ladestationer.

Efter et lille års tilløb træder nye regler nemlig i kraft 20. oktober, som betyder, at alle tankstationer og ladestationer med mere end fire ’tankpistoler’/ladeudtag skal været udstyret med en ny prisguide.

Ifølge FDMs oplysninger kommer guiden både som QR-kode i A6-størrelse, der allerede er ved at blive sat op på flere tankstationer, og som et større skilt i A4-format med priser, der vil blive opdateret en gang i kvartalet.

Prisguiden er et supplement til blandt andet tankstationernes velkendte prisskilte langs vejene og skal oplyse om, hvad det koster at køre 100 km i tre gennemsnitlige biler (mikro, lille og mellemklasse), alt efter om man kører på benzin, diesel, el, brint eller gas.

Prisguide over drivmidler
Forbrugerne vil fra oktober møde skiltet her på landets tankstationer og ladeanlæg. Prisguiden skal give et overblik over, hvad det koster at køre 100 km på tværs af drivmidler. Men guiden risikerer at forvirre forbrugerne, mener bl.a. FDM.

EU står bag prisguide

Som FDM tidligere har fortalt, er det EU, som står bag den nye guide, der er en implementering af det såkaldte AFI-direktiv, som regulerer brugerinformation om brændstoffer. Herhjemme er det Færdselsstyrelsen, der står for implementeringen. På sin hjemmeside skriver styrelsen:

”Prissammenligningsværktøjet har til formål at gøre priserne på tilgængelige drivmidler mere gennemsigtige og giver dig som forbruger mulighed for at sammenligne de løbende udgifter til brændstoffer og drivmidler i en fælles enhed (DKK/100 km).”

Guide forvirrer forbrugere

Den nye prisguide risikerer imidlertid at forvirre bilisterne, mener FDM, der fra begyndelsen har været kritisk over for det nye mærke.

”Tanken bag prisguiden er såmænd fin, problemet er, at den kun viser en del af de samlede omkostninger. Drivmidlet er nemlig kun et delelement, og udgør for især elbiler kun en meget lille del af de samlede omkostninger ved at køre i bil. Derudover er der også udfordringer med de angivne priser. Dels vil prisen for diesel være for lav, da guiden ikke indregner, at en del af afgiften på diesel betales som tillæg til ejerafgiften, dels er det svært at finde en repræsentativ pris på el i junglen af ladeabonnementer og afgifter. Derfor kan prisguiden i bedste fald forvirre forbrugerne og i værste fald vildlede dem,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

”Som vi tidligere har påpeget, er det fra EU’s side et forsøg på at få flere til at vælge elbiler til. Problemet er bare, at ved kun at vise drivmidlernes enhedspris vil det være billigst at køre diesel. Så ud over at det kan give bilisterne misvisende oplysninger, kan vi også være bekymret for, at det går imod den grønne omstilling. Det har vi også påpeget i både vores høringssvar og dialog med Færdselsstyrelsen,” siger Torben Lund Kudsk.

Bilister får forkert information

Også hos Drivkraft Danmark, der er brancheorganisationen for olieselskaberne og deres tankstationer, er begejstringen over udsigten til den nye prisguide til at overse.

”Vores skepsis er ikke blevet mindre, som datoen for implementeringen er rykket nærmere. Tværtimod. Vi synes stadig, at forbrugerne får den forkerte information på det forkerte tidspunkt,” siger analysechef i Drivkraft Danmark, Allan Skytte Christensen, som understreger, at man ikke har noget imod ideen med at skilte med brugbar information. Derfor håber vi, at der kommer en evaluering af prisguiden, og om forbrugerne synes, de er blevet klædt bedre på. Vi vil være overrasket, hvis det var tilfældet,” siger Allan Skytte Christensen, og tilføjer:

”Vi er dog glade for, at Færdselsstyrelsen har lyttet til lidt at vores kritik, så det kun er tankstationer med mere end fire tankstandere, der skal have det store skilt. Resten kan nøjes med de mindre QR-koder. Det gør besværet med at skifte skiltningen mindre, men ikke informationerne mere nyttige.”

FDM har bedt om Færdselsstyrelsens kommentar til kritikken, men styrelsen er ikke vendt tilbage inden deadline.

Tank bilen med FDM-rabat