Prisen på benzin har aldrig været så høj som nu

Høj økonomisk vækst og mindre olieproduktion har sendt brændstofpriserne på himmelflugt. Tirsdag nåede listeprisen på en liter benzin 14,09 kr. FDM efterlyser mere konkurrence mellem tankstationerne.

Brændstofpriser
Bilist

Det er blevet dyrere at være bilist. Faktisk har beløbet på prisskiltet foran tankstationen aldrig været så højt, som det er i disse dage, hvor brændstofpriserne er på himmelflugt.

Torsdag i sidste uge slog den officielle listepris for benzin rekord, da den ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark kostede 13,99 kr. pr. liter. Det er 2,50 kr. mere end samme dato sidste år og det højeste niveau siden 2013.

Det er i forbrugerpriser på et år altså blevet 125 kr. dyrere at tanke 50 liter benzin.

Hos Shell var listeprisen på en liter 95 oktan benzin tirsdag endda kravlet op på hele 14,09 kr., mens en liter af Shell’s premium benzin, V-Power, kostede 15,38 kr.

Brændstofpriser
Listeprisen på benzin og diesel har aldrig været højere, end den er lige nu, viser tal fra brancheorganisationen Drivkraft Danmark. Korrigeret for inflation har det ikke været dyrere at tanke bilen siden august 2013. (Grafik: FDM)

Højeste dieselpris

Også prisen på diesel er rekordhøj. Lørdag rundede listeprisen ifølge Drivkraft Danmark 12,69 kr. Også her den højeste forbrugerpris nogensinde.

Det er dog værd at bemærke, at der er tale om listepriser, der ofte ligger en krone over pumpeprisen på de fleste stationer. Eksempelvis var Circle K’s pumpepris – altså ikke listepris - tirsdag og onsdag på 12,89 og 11,59 kr. for henholdsvis benzin og diesel.

Benzinen var dyrest i 1982

Selvom det kan være svært at tro, har benzinprisen dog tidligere været højere målt i såkaldt faste forbrugerpriser, der tager højde for inflationen.  

Tilbage i august 2013 lå listeprisen på benzin ifølge Drivkraft Danmark ganske vist 'kun' på 13,32 kr., men omregnet til nutidskroner svarer det til 14,19 kr. i dag.

Den højeste benzinpris nogensinde skal vi knapt 40 år tilbage i tiden til september 1982 for at finde. Dengang kostede en liter benzin 6,60 kr., men korrigeret for inflation og omregnet til nutidskroner svarer det i dag til svimlende 15,68 kr.

Fortsat høje priser frem til jul

Ifølge cheføkonom hos Sydbank, Søren Kristensen, er de høje priser et sammenfald af flere ting.  

”Der er tale om både en udbuds- og en efterspørgselsvinkel. Vi er på den anden side af corona-nedlukningerne, hvor hele verden begynder at genåbne med en stærk økonomisk vækst og stor efterspørgsel på varer til følge. Dertil kommer en styrket dollarkurs, som olien afregnes i. Tilsvarende holder de olieproducerende lande i OPEC igen med produktionen. Den skruede de kraftigt ned for, da COVID-19 lukkede verden ned. Men selvom de nu øger olieproduktionen med 500.000 tønder om dagen, er det ikke nok til at følge med efterspørgslen,” siger Søren Kristensen.

Han spår, at vi i hvert fald frem til jul må leve med de høje brændstofpriser.

”Men vi er tæt på at nå loftet, hvor det hæmmer væksten. Derfor skal det ikke blive meget dyrere, før OPEC og andre lande er nødt til at skrue mere op for hanerne. Noget præsident Biden allerede har appelleret til, at de gør,” siger Søren Kristensen. 

FDM: Påfaldende ens brændstofpriser

Det er dog ikke kun brændstofpriserne, der er skudt i vejret. Ifølge Danmarks Statistik er forbrugerprisindekset steget 2,2 procent siden samme måned sidste år. Det er med andre ord blevet dyrere at være dansker. Særligt prisen på el trækker op, hvilket kan mærkes blandt landets elbilejere, som også døjer med høje elpriser.

”Mekanismerne bag de høje benzin- og dieselpriser kan man som forbruger ikke gøre så meget ved. Dog kan vi håbe, at lokal konkurrence tankstationerne imellem kan presse prisen ned. Vi er i FDM langt fra ene om at synes, at priserne på tankstationerne længe har været påfaldende ens. Den manglende konkurrence kan betyde, at danskerne risikerer at betale mere for benzin, end de burde,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:

”Vi havde set frem til, at nogle tankstationer ville starte en priskrig efter genåbningen af samfundet. Det er ikke sket. Derfor kan vi kun opfordre konkurrencemyndighederne til at kigge kritisk på brændstofmarkedet og de ens priser.”

Få rabat på brændstof