20 år med stadig gladere bilejere

Pilen peger igen opad i den årlige AutoIndex-undersøgelse, der for 20. gang tager temperaturen på bilejernes forhold til deres bil, forhandler og værksted. Den gennemsnitlige tilfredshed er rekordhøj i feltet af bilmærker, hvor BMW igen har topplaceringen, mens et nyt mærke ligger helt i bunden.

20 år med stadig gladere bilejere
Bilist

Sidste års dyk i tilfredsheden blandt bilejerne var blot et mindre bump på den opadgående kurve, der har været siden den første AutoIndex-undersøgelse i 2003.
Hvert år lige siden har Motor bragt resultaterne med bilejernes egen vurdering af deres bil, forhandler og værksted, og i årets undersøgelse er den gennemsnitlige samlede tilfredshed rekordhøj. 877 indekspoint ud af 1.000 mulige er den nu oppe på. Det er 92 flere end i 2003 – en stigning på 12 procent.

Bilejernes tilfredshed med deres bilmærke udregnes i undersøgelsen på baggrund af svar fra mange tusind bilister og omregnes til indekspoint. Historisk er tilfredsheden med værkstedet steget mest – hele 175 point, svarende til 24 procent. Vurderingen af forhandlerne er steget med 100 indekspoint og selve bilen 86 point.

Siden første undersøgelse er bilerne blevet bedre, og det samme er altså især også servicen hos forhandlere og værksteder. Historisk har BMW også siddet længst på AutoIndex-tronen med i alt 15 førstepladser – heraf de seneste 11 siden 2012. Kun Toyota har som det eneste andet bilmærke været i stand til at gå nummer ét, senest i 2011. Sidstepladsen har skiftet hænder flere gange mellem Fiat, Kia, Renault og Chevrolet.

Fiat steget op fra bunden

Det samlede resultat er stykket sammen af fire delresultater: vurdering af bilen, forhandleren og værkstedet samt en udregning af bilejernes loyalitet over for bilmærket. Resultatet af årets undersøgelse hives bl.a. op af ejernes vurdering af bilen, hvor alle 23 bilmærker går frem. Men også forhandlerne og loyaliteten trækker op. Vurderingen af værkstederne er til gengæld en smule dårligere end sidste år.

BMW sætter sig igen på førstepladsen, mens Toyota og Volvo sætter sig på de næste pladser. Sidste år lå Mercedes-Benz nummer to, men mærket er i år henvist til fjerdepladsen. Hyundai er gået fra niendepladsen til femtepladsen og henviser Audi til en plads som nummer seks. Audi, Mitsubishi og VW er i øvrigt de eneste, der er gået tilbage i forhold til sidste år.

Største højdespringere er Kia og Fiat, der hver er gået tre procent frem. Det betyder, at Fiat for første gang siden 2014 ikke er på sidstepladsen. Bilmærket er kravlet op som nummer 20. Den tvivlsomme ære af at være den nye bundprop tilfalder Mitsubishi, selvom Dacia har samme pointtal – dog med decimalerne til „kun“ at være næstsidst.

Det rekordhøje gennemsnit på 877 indekspoint er 11 flere end året før.

Herunder kan du se delresultaterne i årets AutoIndex-undersøgelse viser, hvor bilejerne ud fra svar på over 150 spørgsmål mener, at bilmærkerne klarer sig bedst og værst. Vurderingen af bilen er mest positiv, mens værkstederne går tilbage.

Bilejerne er over hele linjen blevet mere tilfredse med deres biler. Størst stigning ses hos Fiat, Kia og Suzuki. Tilfredsheden er i gennemsnit steget 2,4 procent, men tallet snyder en smule, da delkategorien i år kun dækker de nyere biler, der er op til fire år gamle.

Men det forklarer dog langtfra hele stigningen, selvom det kun er de nyere, der er med. BMW-ejere er de mest tilfredse med bilen, mens Dacia nu ligger i bunden. Sidste år var det Fiat.

Toyota har i samtlige 20 år med AutoIndex-undersøgelsen ligget øverst i målingen af tilfredsheden med forhandlerne. Sejren er også komfortabel i år, selvom sidste års firer, Suzuki, har årets største stigning og i år ligger nummer to – 10 point efter. En plads, mærket har taget fra BMW, der nu er nede som nummer seks.

Tesla ligger igen på sidstepladsen, akkurat som sidste år. Audi har oplevet årets største fald med 1,1 procent.

Ligesom i kategorien med forhandlerne sidder Toyota tungt på toppen og har gjort det i alle årene siden den første AutoIndex-undersøgelse i 2003. Også her er Suzuki kravlet op som nummer to, og Tesla ligger ligeledes i bunden, mens Audi ligger næstsidst.

Målingen af tilfredsheden med værkstederne er i øvrigt den eneste kategori, hvor den gennemsnitlige tilfredshed er faldet i år. Blot seks bilmærker er steget i indekspoint i forhold til sidste år. Største fald ses hos Dacia.

Ligesom ved bilkategorien er udregningsmetoden ændret, så resultatet kun dækker biler, der er op til fire år gamle. Det giver igen et skub i den positive retning, der dog stadig ikke kan forklare hele stigningen i gennemsnittet på 1,5 procent.

Loyaliteten bygger bl.a. på svar fra bilejerne om deres forhold til deres bilmærke og om deres villighed til at købe det igen, og her er BMW-ejerne ligesom sidste år de mest loyale efterfulgt af Mercedes-Benz og Tesla – og Mitsubishi ligger igen sidst.

Sådan samles resultaterne i AutoIndex

I januar-marts har 22.000 bilejere besvaret flere end 150 spørgsmål i den årlige AutoIndex-undersøgelse om bl.a. deres bil, forhandler og værksted. Svarene er indsamlet og bearbejdet af analyseinstituttet Loyalty Group, der leverer resultaterne.
Besvarelserne er givet i form af vurderinger på en skala fra 1 til 7 og omregnet til indekspoint op til 1.000. Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier: vurdering af bilen (40 procent) og vurdering af forhandler og værksted samt en udregning af bilejernes loyalitet over for bilmærket (hver 20 procent). Resultaterne gælder for biler, der er op til fire år gamle.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve