Elbil om vinteren: 7 tip du skal kende

Undgå kuldechok i elbilen: Der er både fordele og ulemper ved at køre elbil, når vinteren sætter ind. Her får du vores syv bedste vintertip til elbilisten.

Mand der fryser i bilkabine
Bilist

Det koster på rækkevidden, når elbilen skal varmes op. Men hvis du følger vores råd, er der ikke grund til at fryse, som den arme mand i kabinen på billedet ovenfor.

Få også tip til at være 'ladeklog' i vintervejr, læs om hvordan lave temperaturer påvirker din elbils regenerering, og hvordan du i det hele tager bedst kommer gennem den kolde tid bag rattet i din elbil:

IllustrationVintertip #1 | Kort og koldt

Elbilens rækkevidde bliver kortere og kortere, jo mere temperaturerne falder. Regn med, at hver grad under 20 grader koster en procent af rækkevidden. Det vil sige, at hvis du kunne køre 400 km på en opladning ved 20 grader i sommer, så kan du kun køre 320 km ved 0 grader – og kortere ved minusgrader. Kører du mange korte ture, hvor kabinen hver gang skal varmes op på ny, kan det koste en del på rækkevidden.

Skillestreg

IllustrationVintertip #2 | Kom ind i varmen

De fleste elbiler kan indstilles til at forvarme kabinen på et givent klokkeslæt. Det gør du enten på displayet i bilen eller via en app. Så hvis du ved, at du kører kl. 8 hver morgen, kan du komme ud til en lun bil, hvor isen er smeltet af ruderne. Er bilen sat til laderen, går opvarmningen ikke ud over rækkevidden. Til gengæld bruger du strøm på et tidspunkt, der ofte er dyrere, end når man lader om natten, så det er ikke nødvendigvis den mest økonomiske løsning.

Skillestreg

IllustrationVintertip #3 | Stå godt fast

Elbiler er tungere end brændstofbiler, og mange af dem er baghjulstrukne. Begge dele taler for, at du skifter til vinterdæk i vinterføre. Fælgene skal i øvrigt være godkendt til bilens højere vægt, og dækkenes bæreevne skal også leve op til den.

Læs mere: Se dæktest fra FDM

Skillestreg

IllustrationVintertip #4 | Mindre genbrug i kulden

Er du vant til at bruge bilens regenerering for at strække rækkevidden, kan du ikke regne med at få lige så meget ud af det i kulden. En kold elbil opsamler mindre energi ved f.eks. opbremsninger end en varm.

Skillestreg

IllustrationVintertip #5 | Varm op før ladning

Hvis din bil kan varme batteriet op før hurtig- eller lynladning, kan det især i kulden svare sig at slå varmen til i god tid, før du ankommer til laderen. Det kan spare dig tid ved laderen.

Læs mere: Derfor skal dit batteri være varmt

Skillestreg

IllustrationVintertip #6 | Pas på isslag

Skal du lade i det fri, og har vejrudsigten meldt om isslag, så dæk ladedækslet og -stikket til med en klud eller lignende. Ellers kan ladestikket risikere at fryse fast.

Skillestreg

IllustrationVintertip #7 | Spar på varmen

Elbilen bruger meget strøm på at varme kabinen op og holde den varm. Så kører du alene, kan det svare sig at sætte klimaanlægget nogle gradere koldere end normalt og i stedet tænde for sæde- og ratvarme. Har din bil varmepumpe, bruger den mindre strøm på at holde kabinen varm.

Har du brug for hjælp?

Som medlem af FDM har du adgang til mange fordele  blandt andet kan du altid få rådgivning af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Bliv medlem