Har du prøvet at stå på en kold lynladestation og være frustreret over, at din elbil pludselig lader meget langsommere, end du er vant til? Den gode nyhed er, at der højst sandsynligt ikke er noget i vejen med din bil.
– Vi får opkald fra medlemmer, som oplever at deres elbil, i takt med at vejret er blevet koldere, er begyndt at lynlade med ’sneglefart’. De er derfor naturligvis bekymrede for, om det betyder, at der er noget galt med deres bil, fortæller Tom Westersø Larsen, teknisk konsulent i FDM rådgivning, der dog i de fleste tilfælde kan berolige med, at problemet forsvinder, hvis bilen lades på en bedre måde.
Lidt firkantet stillet op kan man sige, at det egentlig ikke er bilen, der lynlader dårligere om vinteren – men snarere at du for alvor kan mærke, hvis du som elbilejer lader ’dårligt’, når temperaturen falder.
– Hvis du forventer, at du kan køre en bundfrossen elbil direkte hen til en lynlader og lade i det tempo, du nu er vant til med din bil, så vil du blive skuffet. Sådan fungerer batteriteknologien ikke, forklarer Tom Westersø Larsen, der fortsætter:
– Uanset årstid så gælder det, at den optimale batteritemperatur giver den mest effektive ladning. Er din elbils batteri koldt, så er det ringere til at modtage strøm. Derfor kan det altid meget bedre svare sig at få varme i batteriet, inden du begynder at lynlade på det, lyder rådet fra Tom Westersø Larsen.
Samme bil, samme dag – to forskellige ladekurver
På grafen herunder ser du tydeligt, hvilken forskel det gør, om dit elbilbatteri er varmt eller koldt, når du starter din lynladning. De to målinger er foretaget på den samme bil en helt almindelig kold dansk dag med temperaturer på omkring 5 grader.
Den blå kurve viser, hvordan en bil med et koldt batteri tager imod strøm fra en lynlader. Det er tydeligt at se, at det til en start går forholdsvist langsomt med at få strøm ind på batteriet. Først når batteriet er tilpas varmt begynder det at kunne tage imod strømmen fra lynladeren i et mere 'forventeligt' tempo. Det tog i alt 13 minutter at lade bilen fra 70% til 80% med koldt batteri.
Den røde kurve viser, hvordan den samme bil med samme udendørs temperatur på 5 grader, får strøm ind på batteriet. Her ser vi, hvordan strømmen triller forholdsvist jævnt ind fra start. Det kan også tydeligt ses på ladetiden – det tog i dette tilfælde kun ca. 8 minutter at lade bilen fra 70% til 80% med varmt batteri.
Det er altså ikke som sådan temperaturen omkring bilen, der afgør, om bilen er langsommere om at lade. Det er temperaturen i selve batteripakken, der afgør det.
Vil du bruge mindst mulig tid på ladestationen, så gælder det om at ’smede, når jernet er varmt’ – det vil konkret sige: Oplad bilen på lynladestationen, når batteriet er varmt.
Hvordan får du varme i batteriet?
Mange moderne elbiler har features, der kan hjælpe dig til at forbedre bilens opladningshastighed.
Hvis du indtaster den ladestation, som du har planlagt at bruge længere fremme på din rute i din bils navigationssystem, så vil mange elbiler selv sørge for at forvarme batteriet, så det har den optimale temperatur til at modtage strøm. Det gælder f.eks. Teslas modeller.
Nogle elbiler skal manuelt aktiveres for at forvarme din bils batteripakke forud for opladning. Det gælder f.eks. Kia Niro EV. Kend knappen i din bil, og husk at bruge den. Det sparer dig tid ved ladestationen.
Hvis din elbil ikke er helt afladet, når du starter turen, kan du med fordel vente med at lade, til du har kørt et stykke tid, hvorved batteriet bliver naturligt opvarmet under drift – det vil også spare på energiforbruget til opvarmning af batteripakken.
Har du brug for hjælp?
Som medlem af FDM har du adgang til mange fordele – blandt andet kan du altid få rådgivning af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.