Det er ikke kun salgstallene, der driller Tesla i øjeblikket.
Adskillige tilfælde af væsentligt slør i ratstammen og baghjulsophænget på de populære modeller Model 3 og Model Y pibler frem. Både i FDMs rådgivning, hvor medlemmer henvender sig, og på FDMs testcentre i forbindelse med bilsyn og garantitest er sløret velkendt.
FDM kunne tidligere på året fortælle, at knap hver fjerde af de Tesla Model 3 årgang 2020, som sidste år var til syn, dumpede blandt andet på grund slør i vigtige dele.
Konkret oplever FDM, at der er så meget slør i ratstammemodulet på mange Tesla-biler, at rattet kan rykkes fra side til side og op og ned. Derfor er det FDMs vurdering, at mange af bilerne ikke er tilstrækkeligt sikre til, at de kan godkendes til syn.
Der opleves også slør i bøsningerne på bilernes baghjulsophæng, når bilerne løftes som andre biler, og ikke som Tesla foreskriver.
- Slør i hjulophæng og styretøj er noget, vi normalt først ser på ældre biler, som har kørt mange kilometer. Men med de to Tesla-modeller er der tale om nyere biler, og det er for tidligt, at der allerede opstår væsentligt slør her. Når der er grund til bekymring, skyldes det, at det er komponenter, der har betydning for sikkerheden, og derfor dumper flere af bilerne til syn, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
Også hos synsvirksomhederne Applus og Dekra er man bekendt med slør-problematikken, og de dumper også Tesla-modeller, der har væsentligt slør.
Sådan opleves sløret i Teslas ratstamme
FDM har haft møde med Tesla
FDMs tekniske rådgivning har over en længere periode været i dialog med Tesla Danmark, som ikke mener, at sløret i ratstamme og hjulophæng er problematisk eller har betydning for bilens sikkerhed. Vurderer Tesla, at sløret ligger inden for deres tilladte tolerance i forhold til deres værkstedsmanual, er det ikke omfattet af garantien og dermed ikke dækket.
- At Tesla mener, at det er helt forventeligt, at deres biler har slør i rat og hjulophæng efter mindre end fire år, finder vi tankevækkende. Det er ikke noget, vi ser hos andre bilproducenter, siger Lone Otto.
Et møde mellem FDMs tekniske rådgivning og Tesla i maj skabte ikke anden afklaring, end at Tesla ville udarbejde en ny metode til at udmåle slør på bilerne under belastning. Derudover indvilligede Tesla i igen at se på nogle af de sager om slør, som FDM tidligere har forelagt dem, og som Tesla tidligere har afvist.
Siden mødet i maj er der imidlertid ikke sket noget. Det har til artiklen her ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra Tesla, som ikke er vendt tilbage på vores forespørgsel.
Sådan opleves sløret i Teslas hjulophæng
Bilejerne bliver kastebold
Også Færdselsstyrelsen, som er myndighed på området, har FDM gennem længere tid været i dialog med i forhold til, hvordan reglerne for væsentligt slør skal tolkes, og om styrelsen mener, at Tesla-modeller med det konstaterede slør lever op til synskravene.
”Færdselsstyrelsen har orienteret synsvirksomhederne om køretøjsfabrikantens (Tesla, red.) anvisninger for tilladeligt slør i rataksel og baghjulsophæng på Tesla Model 3 og Model Y. Det er vigtigt at pointere, at det under syn kontrolleres, om et køretøj opfylder lovens minimumskrav, og i mange komponenter, herunder f.eks. styretøj, må der godt være slør, men der må ikke være væsentligt slør.
Det er netop sådanne forhold, en synsvirksomhed skal vurdere og tage stilling til i forbindelse med synet. Man kan ikke konkludere, at en Tesla skal kasseres ved syn, fordi der konstateres slør i f.eks. rataksel eller baghjulsophæng. Det beror på en konkret vurdering af sløret, altså om det er væsentligt eller ej, i hvert enkelte tilfælde,” skriver Færdselsstyrelsen i en mail til FDM.dk.
Senest på et møde mellem FDM og Færdselsstyrelsen den 2. juni, understregede styrelsen, at biler med væsentligt slør i rat og hjulophæng ikke kan bestå et periodisk bilsyn. Styrelsen påpegede også, at Teslas biler skal synes ud fra samme krav og metoder som alle andre biler.
- At Færdselsstyrelsen så direkte bekræfter os i, at vores vurdering omkring slør og bilsyn er korrekt, er vi meget tilfredse med. Det understreger, at vi har fagligheden med os både i forhold til bilsyn og i vores garantitest af de nævnte bilmodeller, siger Lone Otto.
Hun mener, at mange bilejere i øjeblikket er kastebold mellem synsvirksomhederne, som dumper bilerne og Tesla.
- Det er ikke rimeligt. Vi mener heller ikke, det skal være op til Tesla eller andre bilproducenter selv at vurdere, hvordan de vil tolke synsreglerne, eller hvornår der er tale om væsentligt slør i netop deres biler. Det bliver hurtigt elastik i metermål, uddyber hun.
Undersøg bilen inden garantiudløb
Spørgsmålet er, hvordan de berørte Tesla-ejere er stillet. Er bilerne inden for garantiperioden, der for Tesla er på fire år (80.000 km), eller omfattet af den toårige reklamationsfrist, mener FDM, at der er tale om en mangel i købelovens forstand. Dermed er slør i rat og hjulophæng noget, som Tesla eller sælger skal afholde udgiften til udbedring af.
FDM har set eksempler på, at Tesla tager op mod 1.850 kr. i gebyr for at undersøge, om der er tale om slør, der ligger ud over Teslas tolerance. Et beløb som FDM mener, er urimeligt højt.
Ikke mindst set i lyset af, at slør i ratstammen kan udbedres for godt 1.000 kr., mens slør i bagerste hjulophæng i nogle tilfælde kan udbedres med at udskifte en bøsning i den såkaldte spindel i hjulophænget.
Bøsningerne findes imidlertid kun som uoriginale reservedele og benyttes ikke af Tesla. I stedet skifter Tesla hele spindelen i hjulophænget, hvilket som minimum koster omkring 8.000 kr.
- Har man en Tesla Model 3 eller Model Y, som nærmer sig garantiudløb, er det vores anbefaling, at man får testet bilen hos en uvildig, så evt. fejl eller slør kan blive rettet, mens garantien stadig gælder. Ellers hænger man selv på regningen, siger Lone Otto.
Der er indregistreret knap 37.000 Model 3 og godt 40.000 Model Y i Danmark.
I tvivl om dine rettigheder?
Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores juridiske eksperter, også i sager vedrørende reklamationsret, kulance og dine rettigheder som forbruger.