Der er ikke megen ungdommelig pjank eller ”nuttethed” over VWs nye minibil. Den næste Polo er med sine skarpskårne kanter og fravær af pynt meget moden og voksen i sin stil. VW vil gerne have, den signalerer seriøsitet – og det gør den nok også på de fleste.
Rent fysisk er Polo vokset moderat i forhold til sin forgænger: 3,95 meter lang (+4 cm), 1,68 meter bred (+ 3 cm) og 1,45 cm høj (-1 cm). Bagagerummet rummer 280 liter (+ 10).
Trods vokseværket er det lykkede at gøre karrosseriet otte procent lettere.
I begyndelsen vil der være syv motorer at vælge imellem: På benzinsiden: 1.2 60 hk, 1.2 70 hk, 1.4 85 hk og 1.2 TSI med 105 hk. På dieselsiden: 1.6 75 hk, 1.6 90 hk og 1.6 105 hk. Alle dieselmodeller har nu skiftet fra pumpedyse-teknik til commonrail, og det er muligt at få bilen med syvtrins dobbeltkoblings-gear, DSG.
Den mest økonomiske model er en 1.6 diesel med Blue Motion-pakke. Her er brændstoføkonomien så fin som 26,3 km pr. liter eller sagt med tidens tegn: 96 gram CO2 pr. km.
Senere – i foråret 2010 – kommer en Blue Motion-udgave, der slår alle dagens rekorder, hvis løfterne holder. En ny 1.2 diesel skal være god for 30,3 km/l svarende til 87 gram CO2. Så er vi tæt på den berømte Lupo 3L, der var en noget mindre bil.
Den nye Polo kommer til Danmark til sommer.