Registreringsafgiften – en lappeløsning

Justeringen af registreringsafgiften er næsten afgjort. FDM er dog ikke tilfreds med resultatet, som mest minder om en lappeløsning. Der er ikke taget hensyn til det lokale miljø.

FDM Mener

Så kom, langt om længe, regeringens forslag til en justering af registrerings-afgiften. Forslaget øger afgiften for varevognene over 2 tons, strammer reglerne for autocampere og favoriserer navnlig de små biler, men man glemmer, at langt størstedelen af danskerne har behov for en mellemklassebil, hvis der skal være plads til hele familien.

Mellemklassebiler falder ikke nok

En rummelig, miljøvenlig og sikker mellemklassebil falder 5-15.000 kr., men hvad hjælper det, når prisen stadig typisk er mellem 250-350.000 kr. Incitamentet til at købe en miljøvenlig og sikker bil udebliver og 40 pct. af den danske bilpark vil stadig være mere end 10 år gammel – til ugunst for miljøet og sikkerheden.

Små biler med dieselmotor - men med problemer

Den mest markante afgiftsændring vil ske for de små biler. Det er et segment, der har været i vækst, og hver tredje nye solgte bil er i denne klasse. Det er FDMs vurdering, at langt flere af disse biler i fremtiden vil sælges med dieselmotor, da disse med afgiftsændringer bliver det mest fordelagtige valg for flere af bilmærkerne.

Det er udmærket, at dieselmotoren nu for første gang fremmes i Danmark – det er en hurtig vej til reduceret CO2-udledning og en lavere regning på tankstationen. Men de små dieselbiler har tre grundlæggende problemer. For det første er de ikke en egnet bil for en familie, dernæst bliver en lille bil aldrig så sikker som en større bil – uanset om den har scoret 5 stjerner i Euro NCAP crashtesten – og sidst, men ikke mindst, mangler de små dieselbiler partikelfiltre.

Det lokale miljø bliver svigtet

Mens dieselbilen uden partikelfilter er en gevinst for det globale klima, er den ikke en optimal løsning for det lokale miljø. Grundet de høje afgifter på biler i Danmark er det de færreste, der efterspørger et partikelfilter, når de køber dieselbil. Det koster mindst 5.000 kr. ekstra – selv med den nuværende delvise afgiftslempelse.

Med få undtagelser sælges de små dieselbiler derfor slet ikke med partikelfilter og selv for de større biler fravælges filteret oftest. Dette billede bedres ikke af afgiftsændringen – tværtimod. Sagen er den, at et partikelfilter stjæler lidt af bilens brændstoføkonomi, og da lovforslaget giver 4.000 kr. i rabat per km over 18 km/l, får bilen uden partikelfilter større afgiftslettelse end bilen med.

Gode mål - men forslag er en lappeløsning

Det er lovændringens erklærede mål at fremme miljøet og sikkerheden, hvilket er målsætninger FDM til fulde deler. Problemet er som illustreret, at forslaget ikke er ambitiøst nok og mere har karakter af endnu en lappeløsning. Forslaget har sit fokus på det globale miljø og klimaforandringer, men glemmer partikelforureningen og dermed Danmarks miljø.

Lovforslaget er endnu ikke vedtaget i Folketinget. Derfor har forligspartierne endnu en chance for at rette op på de værste skævheder – som påpeget i FDMs høringssvar.