Indførslen af privatbenyttelsesafgift for varebiler indregistreret før 2. juni 1998 er set fra FDM et klokkeklart udtrykt for lovgivning med tilbagevirkende kraft.
Afgift stiger over 10.000 kr. årligt
Sammen med en tillægsafgift til vægtafgiften vil ændringerne i mange tilfælde flerdoble de årlige afgifter, og der vil for nogle være tale om en afgiftsstigning på mere end 10.000 kr. årligt.
Afgiftsændringer ude af proportion
Det vil som konsekvens have, at mange ældre varebiler bliver værdiløse, og ejerne reelt stavnsbindes til deres biler med en markant øget årlig afgift til følge. FDM finder derfor, at de afgiftsmæssige ændringer er helt ud af proportion med det øgede brændstofforbrug nogle ældre varebiler måtte have.
Det reelle miljøproblem er snarere, at 40 pct. af de danske personbiler er mere end 10 år gamle og derfor hverken energi- eller sikkerhedsmæssigt er så gode som nye biler.
Værdibaseret afgift er problemet
Den værdibaserede registreringsafgift er den, der giver de reelle miljøproblemer, da den medfører brandbeskatning af nye miljøvenlige og sikre biler. Eksempelvis betales der 238.000 kr. i registreringsafgift af en Toyota Prius.