Sommerens store mediehistorie på bilområdet har været nedvejning af gulpladebiler. Som følge af forårets omlægning af registreringsafgiften kan nogle ejere af gulpladebiler spare cirka 5.000 årligt, hvis bilens totalvægt nedvejes til under to ton.
Efter en intens medieomtale meldte skatteministeren ud, at det såkaldte hul i skattelovgivningen skal lukkes.
Indviklet regelsæt
Sagen opstår som konsekvens af, at reglerne for bilbeskatning er så komplicerede, at selv myndighederne kan blive overraskede over, hvordan praksis forholder sig.
Det er et resultat af, at man igennem årene har tilført registreringsafgiften en række lapper i stedet for en gang for alle at lave en gennemgribende omlægning af registreringsafgiften.
Effekt af omlægningen
Skatteministeren ønsker at lukke et hul, som dog i praksis snarere er en utilsigtet effekt af ministeriets egen omlægning af registreringsafgiften. Nedvejningsproblemet syner stort, men i realiteten drejer det sig om en relativ beskeden andel af den samlede bilpark.
Sommerens mediehistorie illustrerer på sigende vis i hvor høj grad, at Danmark og de danske bilister har brug for en grundlæggende omlægning af registreringsafgiften, så alle kan gennemskue lovgivningen – også bilisterne.
Gennemskuelig bilbeskatning ønskes
FDM håber, at den kommende lap - der skal lukke for ”hullet” - ikke vil få nye utilsigtede konsekvenser. Ved konstant at lappe på den eksisterende ordning, opnår man kun, at bilisterne bliver endnu mere forvirrede
Som bilisternes og forbrugernes organisation arbejder FDM for en gennemskuelig bilbeskatning, hvor forbrugeren med lethed kan danne sig et overblik over, hvad der skal betales for bilen. Derfor er der behov for en helt ny model og ikke kun små lappeløsninger.