Trafik på danske motorveje

Trafikbelastningen på de danske motorveje har været tiltagende i mange år, men fordeler sig meget ujævnt på de enkelte vejstrækninger.

FDM Mener

Trafikbelastningen på de danske motorveje har været tiltagende i mange år, men fordeler sig meget ujævnt på de enkelte vejstrækninger. Af tabellen herover fremgår det, at der er væsentlig forskel på trafikintensiteten på de danske motorvejsstrækninger. Det er særligt motorvejene omkring København, hvor belastningen er stor, mens den er væsentlig mindre i Nordjylland.

Køge Bugt Motorvejen topper

Køge Bugt Motorvejen topper med i gennemsnit 101.300 motorkøretøjer i døgnet. I Nordjylland og på Lolland Falster, finder vi de mindst benyttede motorvejstrækninger. Her passerer i gennemsnit 6.200 - 8.100 køretøjer i døgnet.

Danskere sidder i kø 50 min. hver dag

Behovet for at udbygge infrastrukturen er tiltrængt, som følge af en stigende trængsel og for at imødekomme den fremtidige trafikudvikling. Allerede i dag spilder tusindvis af pendlere dagligt tid ved at sidde kø. Faktisk vurderes en dansker i gennemsnit at bruge 50 minutter hver dag på at pendle til og fra sin arbejdsplads.

Udsigt til dramatisk stigning i trafikken

På trods af væsentlig udbygning af enkelte indfaldsveje til København, så forventes problemet med stigende trængsel forsat at stige. Selv ved forsigtige antagelser, så viser fremtidsscenarier et alarmerende fald i gennemsnitsfarten på Køge Bugt motorvejen fra 83 km/t i dag til 47 km/t i 2030. Det vil alt andet lige betyde, at vi på lang sigt må indstille os på, at det vil tage længere tid at transportere sig mellem arbejde og hjem.

Infrastrukturkommissionen vurderer, at det i 2030 vil kræve mellem 500 og 800 km ny 4-sporet motorvej, hvis trængselsproblemerne skal løses. Det er således en kendsgerning, at der er behov for omfattende investeringer i vejnettet.