Helt sort at sende grønne biler ud af byen

Trods en klar landsretskendelse vil Vejdirektoratet nu ændre i en bekendtgørelse, så opladningshybridbiler ikke længere må parkere og lade op på elbilspladser. Grotesk og ærgerligt, mener FDM.

FDM Mener

Hvad er en elbil egentligt? Er det en bil, som kun kan køre på el fra et batteri, der lades fra elnettet, eller kan det også være en plug-in hybridbil, som kan oplades? Spørger man Vejdirektoratet og Københavns Kommune, er en elbil en bil, hvor drivkraftssystemet kun består af elmotorer. Plug-in hybridbiler, der ellers netop kører på el i bytrafik, falder uden for definitionen.

Spørgsmålet er blevet relevant, efter at FDM i januar fik Østre Landsrets ord for, at opladningshybridbiler, som både har en el- og en benzin- eller dieselmotor, godt må parkere og lade op på landets elbilparkeringspladser.

Landsrettens kendelse er sund fornuft af flere årsager. Først og fremmest fordi opladningshybridbiler også er elbiler med et behov for at lade op, hvis de skal kunne køre på el. For det andet fordi, at hybridbiler de næste år bliver en vigtig trædesten, mens billigere og bedre elbiler udvikles.

LÆS OGSÅ: Landsret: Opladningshybrider må gerne lade op på elbilspladser

Et tyndt argument

Derfor er det besynderligt, når Vejdirektoratet, med aktiv støtte fra Københavns Kommune, nu vil ændre i den såkaldte bekendtgørelse for vejafmærkning, så det fremover kun er de så at sige rene elbiler, der må lade op på pladserne.

Forklaringen skal ifølge Vejdirektoratet findes i hensynet til parkeringsvagterne, som har svært ved at se, om det nu også er en opladningshybrid eller blot en almindelig bil, der holder parkeret. Det kan ellers nemt afklares med et opslag i motorregistret. Sværere er det ikke. Taget i betragtning, at langt de fleste kommunale parkeringsvagter allerede i dag er online i deres kontrol, synes Vejdirektoratets argument derfor noget tyndt.

At teknik- og miljøborgmesteren i landets hovedstad bifalder bortvisningen af hybridbilerne, kan også undre. Man kan i hvert fald have svært ved at se, hvordan det harmonerer med kommunes i øvrigt grønne dagsorden og ønske om at flere der kører på el. Hybridbilerne giver nemlig god mening i netop byerne, hvor mange kan klare det daglige kørselsbehov ved at køre på el alene og kun bruge bilens benzin- eller dieselmotor ved længere ture i weekender og ferier.

Grotesk at bortvise plug-in hybrider

Hvis det er myndighedernes bekymring, at det vil give mangel på opladningspladser, når også plug-in hybrider tillades, kunne der jo indføres tidsbegrænsning, så både elbiler og hybridbiler på opladningspladser lader op og ikke bare parkerer, hvilket vel aldrig har været meningen.

Forbydes opladningshybrider at lade op på elbilpladser, vil det reelt betyde, at ejerne ikke længere vil kunne køre på el i byerne. Potentielle købere vil nok også tænke sig om en ekstra gang, inden de vælger en opladningshybrid, som de altså ikke må lade op på byens elbilspladser. Det er både ærgerligt og grotesk, og det vil gøre det sværere for Danmark at indfri de krav om reduktion af CO2-udledningen, som EU fornylig fremlagde. FDM sætter sin lid til, at transportministeren lytter til forbrugerne og tillader, at biler, der kan oplades fra elnettet, fortsat får lov til at lade på offentlige elbilspladser. Alt andet vil være helt sort.