Lad ikke bilerne blive dyrere igen

Danske bilister har i årevis betalt dyrt for de optimistiske forbrugstal. Nu risikerer vi i stedet at få en stor afgiftsregning. FDM efterlyser overgangsordning.

Danske bilister har i årevis betalt dyrt for de optimistiske forbrugstal, når de køber ny bil
FDM Mener

Du kender nok fornemmelsen af skuffelse og resignation, når den nye bil viser sig at være langt mere tørstig, end salgsmaterialet stillede i udsigt. Dybt forældede testregler har gjort det til bilisternes lod i mange år, men det ændrer sig nu.

Siden efteråret er nye bilmodeller blevet testet efter en ny forbrugsmåling, der giver måletal, der ligger tættere på det, du kan forvente ved daglig brug. Der vil stadig være en forskel, men den bliver helt sikkert væsentlig mindre end hidtil.

Læs også: Troværdige forbrugstal har lange udsigter

Risiko for at biler bliver 40.000 kr. dyrere

Det er godt for forbrugerne, at beslutningsgrundlaget for bilkøbet bliver så præcist som muligt. Det er godt for os alle, at bilproducenterne i endnu højere grad tvinges til at levere biler, der sparer på ressourcerne og mindsker udledningen af drivhusgasser.

Vi mener ikke, at ændrede EU-testregler skal føre til øgede bilafgifter

Men i Danmark risikerer den nye praksis at føre til stigende bilafgifter. Vel at mærke for fuldstændig identiske biler.

Tal viser, at den nye test typisk vil give et forbrugsresultat, der i gennemsnit er 20 procent dårligere end den gamle test. I det danske afgiftssystem vil det let kunne betyde 10-20.000 kr. mere i registreringsafgift og yderligere 20.000 kr. i ekstra ejerafgift i bilens levetid.

Læs mere: Ren tale om miljøtest af bilerne, tak

FDM kæmper for en overgangsordning

I FDMs optik er det naturligvis en absurd situation, hvis de danske politikere blot ser passivt til, mens resultaterne af sidste års sværdslag om bilafgifter risikerer at forsvinde, fordi EU ændrer målemetode fra den ene dag til den anden.

Læs også: FAQ om registreringsafgiften 2017

Derfor vil vi sammen med importører og bilforhandlere arbejde for, at der findes en praktisk overgangsordning – en omregningsmodel, der sikrer mod pludselige afgiftsstigninger.

Vi mener ikke, at ændrede EU-testregler skal føre til øgede bilafgifter, og det har vi også svært ved at forestille os, at politikerne ønsker. Så længe er der trods alt heller ikke til næste valg.

Find biler, der kører langt på literen på biler.dk