Bilafgifterne er igen til diskussion. De miljøøkonomiske vismænd har igen påpeget, at bilafgifterne er alt for høje og opkræves forkert. Helt konkret mener de, at afgifterne bør halveres og omlægges til en forbrugsafhængig afgift, hvis afgifterne skal indrettes optimalt.
At det ikke slår bunden ud af statskassen at sænke bilafgifterne, dokumenteres af nye beregninger fra Finansministeriet. De viser, at det „kun“ vil koste 100 millioner årligt helt at fjerne den høje afgiftssats på 150 procent. Det skal ses i lyset af, at de danske bilister trods de seneste tre års afgiftsnedsættelser stadig lægger omkring 50 milliarder årligt i den fælles kasse.
Læs mere: Stort set gratis at fjerne den høje registreringsafgift på biler
Sæt afgiften på bilens teknik, ikke værdi
Der er i Folketinget bred opbakning til, at registreringsafgiften bør omlægges fra at være baseret på bilens værdi til at være beregnet ud fra dens tekniske egenskaber.
FDM vurderer, at der reelt står to ting i vejen. Den ene er Skatteministeriets IT-problemer, der umuliggør, at en ny beregningsmetode kan indføres. Det bør der kunne findes en løsning på.
Det andet forhold er frygten for, at en omlægning kan give mange problemer på bilmarkedet. Jo højere afgiften er, jo flere problemer. Men at omlægge til en teknisk afgift fra et niveau på 85 procent må alt andet lige være lettere for markedet, end da afgiften var på 180 procent.
Læs mere: Sæt afgifter ned og få fokus på miljøet
Hvis der er reel politisk vilje til at fremme forbrugernes valg af grønne og sikre biler, er der ingen vej uden om lavere og klogere afgifter.
Afgifter bremser de grønne biler
At der er behov for handling, viser de øvrige debatter, bilafgifterne indgår i. Flere partier har luftet vidtgående ambitioner om udbredelse af elbiler. Selvom det nuværende afgiftssystem reelt afgiftsfritager de fleste elbiler, er det stadig en bremse for opladningshybriderne.
Fra 2019 og igen i 2021 vil de nuværende fradrag udfases for elbiler, og den værdibaserede registreringsafgift vil blive en stadig større bremseklods for udbredelse af mere grønne biler.
Hvis der er reel politisk vilje til at fremme forbrugernes valg af grønne og sikre biler, er der ingen vej uden om lavere og klogere afgifter. Første trin bør være at fjerne 150-procentsatsen og herefter omlægge til en teknisk afgift. Det burde ikke være så svært.