Du kender sikkert situationen: Du kommer tilbage til din parkerede bil og finder en hilsen fra p-vagten under viskerbladet. Det er ikke bare ærgerlige penge, men kan ligefrem være en frustrerende oplevelse, hvis du er uenig i afgiftens berettigelse.
At opnå meningsfyldt dialog med et privat parkeringsselskab kan nemlig vise sig at blive en oplevelse af kafkaske dimensioner. Mange giver derfor op på forhånd og betaler afgiften.
Klagenævn styrker din retssikkerhed
Nu er der lys forude. Efter et langvarigt pres fra FDM oprettes der nu et parkeringsklagenævn for parkering på private områder. Her er det tanken, at FDM og Forbrugerrådet Tænk skal sidde med som forbrugernes repræsentanter. Klagenævnet er ikke formelt godkendt af en styrelse under Erhvervsministeriet, men når det sker, vil klagenævnet kunne behandle tvister om p-afgifter pålagt fra den 1. juli.
Læs også: Alt om parkeringsregler
Det vil gøre det nemmere, hurtigere og billigere at få afgjort en klage mod et privat parkeringsselskab.
Et velfungerende klagenævn vil i vores optik være et stort skridt i retning af bedre retssikkerhed for bilisterne. Det vil gøre det nemmere, hurtigere og billigere at få afgjort en klage mod et privat parkeringsselskab. Hidtil har mange bilister afholdt sig fra at tage sagen i retten p.g.a. besværet og risikoen for store sagsomkostninger, som en domstolsbehandling indebærer.
Et langstrakt arbejde
Det har været en lang proces at få skabt det lovgivningsmæssige grundlag for et særligt klagenævn for parkering. Selve arbejdet med at oprette et klagenævn har også været kompliceret. Men vi har sammen med Forbrugerrådet Tænk haft en konstruktiv dialog med branchen, og til sidst lykkedes det at finde en model, som alle parter har kunnet acceptere.
Læs også: Nyt klagenævn for privat parkering
Vi har gennem flere år efterlyst et klagenævn på parkeringsområdet, så man som bilist og forbruger har let og billig adgang til en uvildig afgørelse som alternativ til en retssag. Vi ser det derfor som en klar sejr for bilisterne og forbrugerne, at nævnet nu endelig er på vej, og vi er sikre på, at p-branchen også vil blive glade for den bedre retssikkerhed og gennemskuelighed.
Vi ser nu frem til, at klagenævnet kommer i gang, og vi håber, at det og dets afgørelser på sigt kan være med til at sikre en bedre dialog mellem bilisterne og de private parkeringsselskaber, og forhåbentlig vil det også betyde færre tvister.
Har du fået en p-afgift, du mener er forkert, kan du som medlem altid kontakte FDM