Bliv klar til den grønne omstilling

I de kommende år skal vi ændre vores bilvaner i en grøn retning. I FDM står vi klar til at guide danske bilister gennem omstillingen. Samtidig vil vi presse politikerne og markedet, så du som forbruger får trygge rammer og lave omkostninger.

Vi skal til i stor stil at købe klimavenlige biler, hvilket her og nu vil sige biler, der helt eller delvist kører på strøm
Fotograf:

Foto

FDM
FDM Mener

Står det til et bredt flertal i Folketinget, skal vi i de kommende år ændre vores bilvaner markant. Vi skal i stor stil til at købe klimavenlige biler, hvilket her og nu vil sige biler, der helt eller delvist kører på strøm.

Der er uden tvivl rigtig mange bilister, der gerne vil være en del af den grønne omstilling – som det er sket i Norge. Det er bestemt ikke forbrugernes vilje, der mangler.

Men én ting er politiske visioner og positivt stemte forbrugere. Noget andet er kunsten at kombinere de to. Hvis vi danskere for alvor skal tage de nye biler med alternative drivmidler til os, skal de være et reelt alternativ til det, vi kender. De skal koste nogenlunde det samme som de biler, de erstatter, og de skal kunne bruges til alle hverdagens transportopgaver.

Her er vi ikke helt endnu, men udviklingen er stærkt på vej. I de kommende år vil udvalget af elektrificerede biler stige markant, idet de fleste bilfabrikker er i fuld gang med at omstille produktionen til morgendagens biler.

Hvis vi danskere for alvor skal tage de nye biler med alternative drivmidler til os, skal de være et reelt alternativ til det, vi kender.

Brug for et nyt afgiftssystem

Én ting er udbuddet, noget andet er efterspørgslen. En afgørende barriere er og bliver prisen. Hvis danskerne for alvor skal købe grønne biler, må der skabes politisk konsensus om at ændre afgiftssystemet. Og her taler vi ikke lappeløsninger, der blot udskyder problemet et år eller to.

Elektrificerede og andre grønne biler vil de næste mange år være dyrere i produktion end benzin- og dieselbiler, og derfor bør afgiftsniveauet indrettes derefter. Man kan ikke forvente, at forbrugerne omfavner den grønne omstilling, hvis de samtidig brandbeskattes ved køb af både bil og drivmiddel.

Læs også: Sænk og omlæg bilafgifterne

Hvad skal det koste at lade bilen op?

Når bilen så er købt, kommer næste udfordring: Hvordan og til hvilken pris kan vi få den "tanket“?

I Danmark har vi i forhold til antallet af elbiler et af verdens bedste ladenetværk. Det består i dag hovedsageligt af to store dominerende leverandører, men de vil snart få konkurrence fra dels bilproducenterne, der både vil levere hjemmeladere og offentlige hurtigladere, dels fra andre mindre aktører, der sælger ladeløsninger. I dette marked er der stor risiko for, at vi forbrugere kan blive fanget i dyre, uigennemskuelige løsninger.  

Læs mere: Alt hvad du skal vide om el- og hybridbiler

Kom sikkert gennem den grønne omstilling

Det er FDMs mål at guide de danske bilister fornuftigt og sikkert igennem den „grønne jungle“. Vi vil presse politikerne til at skabe stabile rammer og holde et vågent øje med markedet.

Den grønne omstilling vil indebære mange forandringer for os bilister, men hvis vi står sammen, kan vi skabe bedre betingelser og sikre, at overgangen til en mere bæredygtig transport sker med færrest mulige gener og omkostninger.

FDM hjælper dig sikkert gennem den grønne omstilling.

Læs også: FDMs klima- og miljøprogram