Behovet for ladestandere til elbiler vokser

Staten skal hjælpe med at sikre, at fremtidens mange elbiler kan finde et sted at lade. Ellers får vi aldrig den grønne omstilling, der skal sikre, at vi når de ambitiøse klimamål.

Staten skal hjælpe med at sikre, at fremtidens mange elbiler kan finde et sted at lade
FDM Mener

I den kommende tid vil „70-procentsmålsætningen“ blive nævnt igen og igen. Begrebet dækker over, at der er bredt politisk flertal for, at vi i Danmark i 2030 skal have reduceret vores CO2-udledning med 70 procent målt i forhold til 1990.

Det er et meget ambitiøst mål, ikke mindst på transportområdet. Skal vi nå målet, skal der om bare 10 år køre mellem en og halvanden million elektrificerede biler på de danske veje, mere end en million husstande skal have egen ladeboks, og der skal etableres op mod 30.000 offentligt tilgængelige ladestandere. 

Læs mere: Sådan oplader du en elbil eller plugin-hybrid

Uden opladning - ingen elbiler

Der er mange meninger om, hvordan vi kommer videre. Men det bliver hurtigt en „hønen og ægget“-diskussion – om vi skal vente med at lave den nødvendige infrastruktur, til elbilerne kommer, eller om vi allerede nu skal gøre klar til dem.

FDM mener, at der skal mange ting til, for at de ambitiøse klimamål kan nås. Og vi har travlt. Det handler ikke kun om bilafgifter, men i høj grad også om ladeinfrastrukturen.

For en elbil kan være nok så billig, men den er uinteressant, hvis ikke forbrugerne har tillid til, at de vil kunne få den ladet op og dermed komme fra A til B. 

Læs også: Klimamål kan blive dyrt for bilister

Staten skal hjælpe med ladestandere

Sammenlignet med andre lande har Danmark hidtil haft et veludbygget ladenet. Men nu, hvor elbilerne for alvor er på vej, kommer vi hurtigt til at stå i en situation, hvor netop opladning kan blive en hæmsko. Det er endnu let at lade i de største byer, men man skal ikke langt ud på landet, før der er langt mellem mulighederne.

Her bør staten hjælpe på vej, f.eks. ved at betale for kabelføring og tilslutningsafgift langs statsvejnettet og så lade de private operatører byde på opladningsopgaven. For de to tredjedele af danskerne, der har egen p-plads, vil det være forholdsvis enkelt at sætte en ladeboks op, så de vil kunne få dækket hovedparten af ladebehovet hjemme. Men for alle uden egen p-plads mangler der reelt en plan med de rette rammevilkår.

Læs mere: Sådan får du ladeboks derhjemme

Tilskud til ladebokse

Som du kan læse her, kan både lovgivning og beboerdemokrati stå effektivt i vejen for udbygningen af ladeinfrastrukturen i såvel boligselskaber som andre fælles boligformer. Det er og vil forblive et stort problem for den grønne omstilling. Også her har politikerne en opgave med at sikre de rette rammer.

Inspiration kan findes fra bredbåndspuljen og fra Norge, hvor en række kommuner giver tilskud til forberedelsen af elnettet i andels- og grundejerforeninger. I Norge arbejdes også med regler, der sikrer, at det lokalt er vanskeligere at afvise beboeres ønske om lademulighed. 

En ting er sikker: Der er ikke tid til politisk fnidder og fedtspil. Der er hurtigst muligt behov for planer og handlekraft, både når det gælder afgifts- og ladeinfrastruktur. FDM hjælper gerne til. 

FDM ladeboks