Hockeystaven og den ubekvemme sandhed

FDM mener, at det er på tide, at politikerne toner rent flag og står ved konsekvenserne af de politikker, der skal fremme den grønne omstilling. Og det bør ikke være bilisterne, der betaler prisen, for det gør de allerede.

Grøn omstilling
FDM Mener

Mens mange politikere længe og intenst har talt om behovet for forandringer i klimaets navn, har færre talt om, hvad det så helt lavpraktisk vil sige at nå verdens mest ambitiøse klimamål. Forhandlingerne om nye bilafgifter er reelt et af de første områder, hvor de store danske klimaambitioner skal omsættes til politik, der kommer helt tæt på den enkelte dansker. 

Bilen er typisk husstandens næststørste økonomiske udgiftspost og samtidig helt afgørende for langt de fleste danskeres mobilitet. Ændringer i bilafgifter er derfor noget, danskerne går op i, og som kan flytte stemmer. Samtidig viste Eldrup-kommissionens grundige rapport, at bilafgifterne allerede i dag er alt for høje, hvis det var hensigten, at de skulle dække de samfundsomkostninger, der er forbundet med bilismen, herunder bilernes påvirkning af klimaet. 

Det er her, problemet opstår. Hvis bestanden af lav- og nulemissionsbiler inden 2030 skal nå op på en million biler, er det helt grundlæggende spørgsmål: hvem skal så dække det hul, der kommer i statskassen?

Faktum er, at der nok let går 10 år, før der for alvor kan lægges afgifter på elbiler, uden at det bremser salget. Og på længere sigt er et andet vigtigt spørgsmål, hvilket afgiftsniveau det overhovedet giver mening at pålægge nulemissionsbiler. 

Læs også: FDMs trafikpolitiske program om klima og miljø

Med det afsæt fremlagde regeringen et defensivt udspil, hvor målet var en halv million elbiler i 2030 og så til gengæld omfattende CO2-reduktion ved at gøre brændstofferne til den eksisterende bilpark grønnere. Strategien blev kaldt „hockeystaven“ – her gør man ikke alverden her og nu, men man venter på, at de grønne teknologier kommer ned i pris, for så at sætte omfattende ind i slutningen af perioden.

Hverken støttepartierne, oppositionen eller øvrige interessenter tog vel imod regeringens udspil. På nær FDM, men vi repræsenterer jo også alle de bilister, der ville skulle betale for den grønne omstilling. 

Personbilerne bidrager med halvdelen af transportsektorens CO2-udledning. Vi tager gerne vores reduktionsandel, men de øvrige dele, herunder erhvervstransporten, må også komme med sit bidrag eksempelvis via en vejafgift på lastbiler.

FDM mener, at det er på tide, at politikerne toner rent flag og står ved konsekvenserne af de politikker, der skal fremme den grønne omstilling. Det er nødvendigt med en åben politisk dialog med vælgerne om den ubekvemme sandhed, at det bestemt ikke bliver gratis at redde klimaet. Men også at der er mange veje til et bedre klima, og at ikke alle er lige omkostningseffektive. Helt grundlæggende mener vi også, at de eksisterende bilister allerede har betalt og løbende betaler rigeligt i afgifter. 

Bliv medlem