Wauw for en familiebil

Klumme: Skydedøre er ikke noget nyt, men skydedøre uden midterstolpe er et helt nyt koncept. Det gør Fords nye B-Max til testkører Karsten Meyland Lemches favorit på biludstillingen i Genève.

Forpremiere

Af Karsten Meyland Lemche,
testkører, Motor

155 cm er afstanden fra bagdøren til fordøren, når man åbner begge døre i samme side. Det vil der ikke være noget mærkeligt, i hvis ikke det var fordi, Fords nye B-Max ikke har nogen stolpe mellem for og bagdør. Det betyder, at man kan smide en cykel ind i bilen uden problemer og i hverdagen glæde sig over lettere adgang til bagsæderne.

Et stort spørgsmål før udstillingen var, om for- og bagdøre kunne åbnes uafhængigt af hinanden. Og det kan de. Det betyder, at man ligesom i de fleste andre biler kan vælge at åbne bagdøren først. Måske logisk for de fleste, men ikke givet på forhånd, da det eksempelvis ikke er muligt på Mazda RX-8, der ligeledes er bygget uden stolpe mellem for- og bagdør.

B-Max byder på mere end god adgang til bagsædet og mindre sandsynlighed for, at børnene banker bagdørene op i nabobilerne på p-pladsen. For selvom B-Max er baseret på Fiesta-modellen, er pladsforholdene på niveau med den større Focus-model.

Med kollega Søren W. Rasmussen på forsædet var der tre-fire cm mellem mine knæ og ryglænet på forsæderne, når jeg installerede mig på bagsædet. Og som 186 cm høj voksen er det mere end godkendt. Pladsforholdene i højden er heller ikke et problem, og generelt sidder man lidt højere end i normale minibiler.

Der er 326 liters bagagerum, man kan fjerne bunden i bagagerummet, og har man virkelig brug for plads, kan selv den reservehjulsformede flamingoholder til lappekittet pilles ud, og dermed er der rigeligt med plads i bilen.

Har man brug for at transportere større ting, kan bagsæderne foldes ned i en bevægelse. Det giver et bagagerum på små 1.300 liter, og har man brug for at have længere ting med, kan passagersædet foran også foldes forover, så der er plads til genstande, som er 235 cm lange.

Ford kan tilgengæld ikke fortælle noget om prisniveauet endnu. Ikke mere end at de kommer til at være billigere end Ford Focus og dyrere end den mindre Fiesta. De nærmeste konkurrenter er Citroen C3 Picasso og Opel Meriva.

Spændende motor i B-Max er en 1-liters med turbolader. Her er 120 hk, stop/start-teknologi og et officielt forbrug på 20,4 km/l. Dieselvarianterne kører op til 25 km/l.

Ford B-Max bliver en brag af en familiebil, når den kommer til efteråret - forudsat Ford sætter prisen rigtigt.