Opel Insignia – forfinet flagskib

Opels største bilmodel vil tage kampen op mod de store tyske konkurrenter. Ambitionen har sat sit præg på Insignia, men målet er ikke helt nået.

Opel Insignia.
Forpremiere
Instrumentbordet er lækkert udformet, og det er flot at se, hvordan Opel har formået at integrere den store skærm i stedet for den ufikse løsning, hvor den står oven på instrumentbordet, som man ofte ser hos konkurrenterne. Foto: Opel
Instrumentbordet er lækkert udformet, og det er flot at se, hvordan Opel har formået at integrere den store skærm i stedet for den ufikse løsning, hvor den står oven på instrumentbordet, som man ofte ser hos konkurrenterne. Foto: Opel

Motor mener: Opel har skabt en vellykket bil med en mærkbart forbedret køreoplevelse. Kvalitetsfornemmelsen er øget, og det tekniske niveau er højt. Niveauet for de tyske premiummærker er stadig et stykke væk, men heldigvis er prisen også markant lavere.

Der er ingen tvivl om, at Opel har ydet et enormt arbejde, da de skulle skabe en helt ny generation af fabrikkens flagskib, Insignia. For med næsten en mio. solgte biler af den gamle udgave var det ikke åbenlyst, at alt skulle laves om.

 

Men fabrikkens ambitioner er vokset, og den oplagte plan om blot at skabe en opdateret efterfølger er derfor erstattet af et mål om at bringe Opel tættere på de store tyske premium-mærker. Den nye Insignia er derfor vokset både i sine fysiske mål og i de mere følelsesmæssige forhold, og den føles derfor en hel del mere luksuriøs og komfortabel end forgængeren.

Nye motorer

Grand Sport er navnet på Insignia med fem døre. Bagklappen åbner op sammen med bagruden. I denne udgave får Insigna næsten coupé-agtige former.
Grand Sport er navnet på Insignia med fem døre. Bagklappen åbner op sammen med bagruden. I denne udgave får Insigna næsten coupé-agtige former.

I første omgang dukker Insignia op som en femdørs hatchback og som stationcar. Der er tale om helt traditionelle opbygninger, hvor man sidder lavt og har en fin fornemmelse af bilens opførsel på vejen. Størrelsesmæssigt er bilen i klasse med VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6, men det er biler som BMW 3-serien, Audi A4 og Mercedes-Benz C-klassen, som Opel helst sammenligner Insignia med.

På motorsiden er der i første omgang mulighed for at bestille den med enten en ny 1.5-liters firecylindret benzinmotor eller en kraftig toliters benzinmotor. Dieselsiden omfatter de kendte 1.6- og 2.0-liters motorer. Nyt er muligheden for at kombinere de største udgaver med et ottetrins automatgear, ligesom et meget avanceret firehjulstræk er en del af modelprogrammet fra starten.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af luksusfirmabiler - AlfaRomeo Giulia, Audi A4, Jaguar XE og Mercedes C-klasse

Den adaptive fartpilot styres let fra knappen på venstre side af rattet. Bemærk, at det også er her, man tænder for varmen i rattet.
Den adaptive fartpilot styres let fra knappen på venstre side af rattet. Bemærk, at det også er her, man tænder for varmen i rattet.

Den kraftigste benzinudgave må trække 2.200 kg, mens den store dieselversion må trække 1.950 kg.

Højt sikkerhedsniveau

Alle udgaver af Insignia leveres som standard med automatisk nødbremse, der selv bremser for biler og fodgængere. Derudover fås en lang række udstyr som f.eks. en adaptiv fartpilot med indbygget nødbremse, der virker mellem 0 og 180 km/t., vognbaneassistent, avancerede LED-Matrix forlygter med i alt 32 individuelle dioder, der kan tilpasse lyskeglen foran bilen, skiltegenkendelse, headup-display samt kameraer, der ser hele vejen rundt om bilen.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW 3-serie

Bagagerummet er både stort og let at komme til. Det rummer 490 liter og er dejlig regulært i formen.
Bagagerummet er både stort og let at komme til. Det rummer 490 liter og er dejlig regulært i formen.

En sjov detalje finder man i det standard-monterede Opel On-Star system, der giver adgang til en personlig assistent, blot man trykker på en knap. Her kan man let få at vide, om alt er o.k. med bilen, man kan rekvirere hjælp, hvis man har behov, og bilen kontakter selv alarmcentralen, hvis man kører galt.

Med Insignia er servicen endda udbygget til også at assistere med hotel-reservationer og lokalisering af ledige p-pladser.

Kører forbilledligt

Den første tur bag rattet i Insignia tegner et billede af en bil, der i høj grad føles køreglad. Man fornemmer med det samme, at køredynamikken har været i fokus ved udviklingen af bilen, og særligt styretøj, bremser og affjedring er i en virkelig høj klasse. Man kan bestille bilen med justerbar affjedring, og her kan man for alvor mærke, om man har sat den i Sport eller komfortniveauet Tour.

Bagsædepladsen er imponerende god, og det er netop her, man mærker stor forskel på den nye Insignia og forgængeren.
Bagsædepladsen er imponerende god, og det er netop her, man mærker stor forskel på den nye Insignia og forgængeren.

Billigste udgave er en særlig skrabet version af 1.5’eren med 140 hk til 324.000 kr. Den motor fås også i en bedre udstyret version med 165 hk og automatgear til 374.000 kr., og netop den udgave virker som et oplagt valg for både private og firmabilsejere, da den både er livlig, støjsvag og markant billigere end dieseludgaven.

LÆS OGSÅ: Motors test af Kia Optima opladningshybrid

Men det er svært ikke at fantasere om den 105.000 kr. dyrere udgave med 260 hk, firehjulstræk, ottetrins automatgear, navigationsanlæg og den omtalte justerbare undervogn. Den virker som et usædvanlig godt køb for den, der ønsker det hele.

LED-forlygter er ekstraudstyr. Det er en helt ny konstruktion med i alt 32 dioder, der arbejder sammen med kameraet i forruden, så lygterne aldrig blænder de øvrige trafikanter.
LED-forlygter er ekstraudstyr. Det er en helt ny konstruktion med i alt 32 dioder, der arbejder sammen med kameraet i forruden, så lygterne aldrig blænder de øvrige trafikanter.

Vi har kørt den, og med det avancerede firehjulstræk, der løbende fordeler kræfterne både mellem for- og baghjul og mellem højre- og venstre hjulpar, får man en køremaskine, der på mange måder overgår selv de dyreste konkurrenter.

Flot interiør, men …

Den samlede oplevelse af Insignia er meget positiv. Men der er også enkelte huller i osten: Visse steder ved instrumentbordet skuffer plastkvaliteten, man imponeres ikke over klimaanlæggets indstillingsmuligheder, og man savner en bedre integration af det store farvedisplay i instrumenthuset.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Subaru Levorg og VW Passat

I udgaverne med de store toliters motorer har Opel for første gang installeret et ottetrins automatgear. Det skifter rigtig flot, men man kan også selv stå for skiftene via skiftegrebene bag rattet.
I udgaverne med de store toliters motorer har Opel for første gang installeret et ottetrins automatgear. Det skifter rigtig flot, men man kan også selv stå for skiftene via skiftegrebene bag rattet.

Til gengæld er der mange plusser for de glimrende førerstole, der er udarbejdet i samarbejde med rygspecialister: Her sidder man rigtig godt!
Også bagsædepladsen er markant forbedret i forhold til forgængeren.

I første omgang dukker Insignia op i femdørsudgaven Grand Sport, måneden efter som stationcar’en Sports Tourer og sidst på året dukker en mere grovkornet version op i form af den firehjulstrukne stationcar Country Tourer.