Motor mener: Det er sjovt at køre i en brintbil, og hvis fremtidens bil fungerer som Clarity, bliver det godt. Men designet må godt justeres en smule.
I 2050 kan danske bilkøbere formentlig kun vælge mellem batteridrevne elbiler eller brintbiler. De kommende år skal derfor bruges til at udvikle og forfine disse teknologier, og her har Honda netop meldt sig på banen, hvad angår udviklingen af en brugbar brintbil.
Clarity er navnet, og det er et navn, vi er stødt på i over otte år, for det har taget usædvanlig lang tid at få bilen gjort helt færdig. Men nu er også Honda klar med en teknik, der fungerer, og som kan serieproduceres, så bilen også er nogenlunde til at betale. Men hvad prisen helt præcis er, er svært at sige, for endnu er det kun muligt at lease den, men regn med 6-700.000 kr.
Til gengæld bliver Danmark et af de første lande, der får den nye bil, for som et af de få lande i verden er Danmark dækket af hele 10 brint-tankstationer, så det er muligt at køre med bilen i hele landet.
Tankes på få minutter
En brintbil er i virkeligheden en elbil, men i stedet for at hente strømmen fra et stort batteri, er bilen forsynet med sin egen strømfabrik, der kan omdanne brint til strøm. Brinten er med i bilen i to store tanke, hvor den opbevares under et kolossalt tryk på 700 bar, og når den blandes med ilt fra den almindelige luft, bliver brint plus ilt til strøm plus vand. Strømmen driver elmotoren frem, og vandet efterlades på vejbanen som små dråber.
LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Mirai
Modsat en elbil kan man tanke en brintbil på bare tre minutter, og så kan man køre op til 650 km alt efter kørestil. Prisen på brint er justeret, så udgiften pr. km modsvarer, hvad det koster i benzin at køre en benzinbil, der kører ca. 18 km pr. liter.
Sjov at køre
En køretur rundt i København med Clarity giver indtryk af en stor og komfortabel bil med en meget behagelig kørestil. Den er utrolig letkørt, og på samme måde som i en hybridbil virker elmotoren som en generator, når man slipper speederen. Derved lades et lille indbygget batteri op, og det kan hjælpe med at drive elmotoren, når man skal sætte i gang.
Hastigheden er begrænset til 165 km/t., men det rækker nok for de fleste. Man hører kun en svag hvislen fra en eldrevet turbolader, der pumper luft ind i brændselscellen, hvor luften blandes med brinten. Jo mere man træder på speederen, des mere luft og brint blandes, og jo mere strøm får man skabt. Det giver en lille forsinkelse mellem trådet på speederen og accelerationen, men ikke mere end at man nemt kan leve med det. På den måde demonstrerer Clarity fint, at vi nok skal kunne få sjove biler, også efter at oliealderen er rindet ud.
LÆS OGSÅ: Om Hyundais nyeste brintbil med 800 km rækkevidde
I øjeblikket findes der to brintbiler på markedet foruden Clarity. Toyota har den teknisk næsten identiske Mirai, og Hyundai har sin ombyggede ix35. Brintbiler er endnu fritaget for registreringsafgift i Danmark, og uden afgift koster en brintbil i dag 6-700.000 kr. i det omfang, man altså kan købe den. Clarity kommer i første omgang kun i fem-ti eksemplarer til Danmark, så man skal være hurtig, hvis man vil være en af de første, der kan komme ud at køre i fremtidens bil allerede nu.