Opel Ampera-E - elbil med stor tank

Opels nye elbil slår alle konkurrenterne med hensyn til rækkevidde, og så er den samtidig rigtig sjov at køre.

Opel Ampera-e.
Forpremiere
Fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap giver god adgang til bilens kabine. Der er fem siddepladser og helt fladt gulv foran bagsædet. Foto: Opel
Fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap giver god adgang til bilens kabine. Der er fem siddepladser og helt fladt gulv foran bagsædet. Foto: Opel

Motor mener: Med 300-400 km rækkevidde i praksis er det næsten lige så let at køre elbil som en benzinbil. Men Ampera-E har også mange andre fordele, der gør den til en af de bedste elbiler på markedet. Ærgerligt at vi skal vente til efter nytår, før den kommer til Danmark.

Elbilerne på markedet har fået en ny bil at måle sig op imod. Opels nye Ampera-E er en batteridrevet elbil, der fra starten er udviklet til at køre på strøm, og det kan mærkes på rækkevidden.

Den er de fleste elbilers akilleshæl, men Ampera-E sætter ny rekord for rækkevidde i sin klasse, idet den ifølge den nuværende norm kan køre 520 km på en opladning. Det er dog ifølge en standard, der nok er god at sammenligne biler med, men som ikke siger ret meget om, hvor langt man i praksis kan køre. En ny og mere realistisk standard er derfor på vej, og ifølge den kan Ampera-E køre 380 km.

LÆS OGSÅ: Motors test af Renault Zoe med større batteri

Som standard leveres bilen med punkterfrie dæk fra Michelin. Dermed kan man undvære både lappekit og reservehjul.
Som standard leveres bilen med punkterfrie dæk fra Michelin. Dermed kan man undvære både lappekit og reservehjul.

Vi prøvede det efter og kan konkludere, at det ikke ligger langt fra det, man vil opleve i virkeligheden. Dermed er Opels nye elbil et hestehoved foran konkurrenterne, der typisk kun kan køre omkring 200 „ægte” kilometer.

Bygges i USA

I Europa sælges Ampera-E som en Opel, men i virkeligheden bygges bilen i Michigan i USA, hvor der produceres både Opel- og Chevrolet-udgaver af den samme bil. Produktionen er fra første dag blevet overhalet af efterspørgslen i både Europa og USA, og det betyder, at vi skal helt ind i 2018, før bilen når til Danmark. Indtil da sælges de fleste biler i Norge og i Californien.

Instrumentbordet har som standard en enorm skærm i midten, der styrer radio og navigationsanlæg. Skærmen er trykfølsom, og alle menuer kan indstilles til dansk.
Instrumentbordet har som standard en enorm skærm i midten, der styrer radio og navigationsanlæg. Skærmen er trykfølsom, og alle menuer kan indstilles til dansk.

Derfor overvejes det i øjeblikket at etablere en produktion i Europa, så Opel bliver i stand til at levere biler til langt flere lande. På den måde kan mærket høste den fordel, det giver overfor EU, når CO2-regnestykket fra de solgte biler skal gøres op.

LÆS OGSÅ: Motors test af Nissan Leaf med længere rækkevidde

En knap bag rattet kan let aktiveres, når man skal have bilen ned i fart. Derved øges motorbremsningen, og der genereres mere strøm, som sendes direkte til batteriet.
En knap bag rattet kan let aktiveres, når man skal have bilen ned i fart. Derved øges motorbremsningen, og der genereres mere strøm, som sendes direkte til batteriet.

Allerede i 2021 skal alle bilfabrikker nemlig have CO2-gennemsnittet så langt ned, at det kun kan lade sig gøre, hvis der sælges tusindvis af elbiler, der i den sammenhæng bogføres til nul gram CO2 pr. km.

Imponerende præstationer

Den enorme rækkevidde skyldes et kæmpe batteri fra koreanske LG. Det er er placeret som 288 individuelle celler helt nede under gulvet i bilen. Derved optager batteriet næsten ingen plads, og selvom det i alt vejer 430 kg, er vægten placeret tæt på vejen, så køreegenskaberne ikke belastes for meget.

Batteripakken leverer strøm til en kraftig elmotor, der trækker på forhjulene. Den yder 204 hk, og bilen opleves derfor enorm hurtig. Motoren trækker via et fast gear, men man kan sætte gearvælgeren i enten D eller L, og så indstilles motorbremsningen til enten mærkbar eller kraftig.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW e-Golf

En knap bag rattet kan let aktiveres, når man skal have bilen ned i fart. Derved øges motorbremsningen, og der genereres mere strøm, som sendes direkte til batteriet.
En knap bag rattet kan let aktiveres, når man skal have bilen ned i fart. Derved øges motorbremsningen, og der genereres mere strøm, som sendes direkte til batteriet.

På den måde lades batteriet delvist op, når man slipper foden fra speederen, og afhængig af indstilling kan man helt undgå at bruge fodbremsen. Skal man pludselig bremse mere, kan man endda trykke på en knap bag rattet, og så øges motorbremsningen yderligere, og fastholdes indtil bilen holder stille. Det er både en sjov og miljøvenlig måde at køre bil på, og efter kort tid nyder man, at man kun skal bruge foden til at styre speederen.

Ampera-E rummer fem personer, har et bagagerum på 381 liter og har som standard et flot udstyrsniveau med moderne sikkerheds- og komfortudstyr samt en avanceret opkobling til net, smartphone og Opel On-Call.

Den kan oplades med både langsomme og lynhurtige ladere, og bruger man sidstnævnte, kan man lade, så man får strøm til 300 km pr. time. Men med den enorme rækkevidde er behovet for at lade hele tiden ikke så påfaldende.

Prisen på 350.000 kr. er Motors gæt, men holder det, er Opel Ampera-E bestemt værd at vente på.