Audi SQ5 - sporty SUV

Den firehjulstrukne Audi Q5 fås nu i en S-udgave med 6 cylindre. Porsche har hjulpet til med motoren.

Audi SQ5.
Forpremiere
De store udstødningsrør er pænt integreret i den bageste stødfanger. Bagklappen og baglygter sidder sammen, så når bagklappen er åben, træder de små lygter forneden til, så bilen stadig kan ses. Foto: Audi
De store udstødningsrør er pænt integreret i den bageste stødfanger. Bagklappen og baglygter sidder sammen, så når bagklappen er åben, træder de små lygter forneden til, så bilen stadig kan ses. Foto: Audi

Motor mener: Der er skruet op for køreglæden, præstationerne og teknikken i SQ5. Men den lynhurtige Audi gør ikke ligefrem verden mere grøn.

Audi Q5 har fås nu også som SQ5. Dermed fortsætter Audi sin tradition med en lynhurtig S-udgave af den store firehjulstrækker – en kombination vi så første gang med forgængeren i 2012. Den er nu solgt i 62.000 styk, og det har givet Audi blod på tanden til at fortsætte ad denne vej.

Nu er motoren udviklet i samarbejde med Porsche, og den kraftige V6’er med turbo leverer hele 354 hk og et solidt drejningsmoment på 500 Nm. Bilen er altid koblet sammen med et ottetrins automatgear og permanent firehjulstræk.

LÆS OGSÅ: Motors test af Jaguar F-Pace - Jaguars SUV

Førerpladsen er i typisk Audi-stil: Masser af sort og krom, men her er der tilføjet en lille liste i karbon-fibre. Instrumenthuset er udformet som en stor skærm, der kan skifte visning efter førerens ønsker.
Førerpladsen er i typisk Audi-stil: Masser af sort og krom, men her er der tilføjet en lille liste i karbon-fibre. Instrumenthuset er udformet som en stor skærm, der kan skifte visning efter førerens ønsker.

Undervognen har som standard adaptive støddæmpere, der kan indstilles til komfort eller sport, og man kan tilkøbe luftaffjedring. Det hele står på 20-tommer hjul, men er det ikke nok, kan man tilkøbe 21-tommer hjul, et sportsdifferentiale og et mere sportsligt styretøj.

Den store grill med det diskrete SQ5 logo fortæller kun en del af historien. Denne topudgave leverer præstationer, der er i særklasse: 0-100 km/t. klares på godt fem sekunder.
Den store grill med det diskrete SQ5 logo fortæller kun en del af historien. Denne topudgave leverer præstationer, der er i særklasse: 0-100 km/t. klares på godt fem sekunder.

Det var alt sammen monteret i de testbiler, Motor har prøvet. Køreindtrykket var markant og blivende. Audi SQ5 er uden tvivl en af de mest sjove biler, vi har kørt i lang tid. Og muligheden for at køre både komfortabelt og sportsligt vil uden tvivl gøre bilen værdsat både ved dagligdagens trivielle køreopgaver og weekendens sjove, og oplivende køreture.

LÆS OGSÅ: Motors test af Tesla Model X - super-SUV på strøm

En pris på tæt på en million gør desværre SQ5 til blot en drømmebil for de fleste.