
Motor mener: Den nye Discovery er en fornøjelse at køre, men man kunne godt have ønsket sig lidt mere grøn teknik fra det ellers teknisk avancerede bilmærke.
Land Rover har i den grad vind i sejlene, og fabrikken producerede i 2016 det højeste antal biler nogensinde. Nu skal tempoet skrues yderligere i vejret takket være en helt ny generation af den populære Discovery-model. Den skal fungere som en lidt billigere udgave af den store Range Rover, men skal teknisk set kunne stort set det samme.
I runde tal er der en million kroner til forskel mellem en Discovery og en Range Rover, og selvom kunderne ofte er velhavende, er det alligevel en sjat. Og det sjove er, at man egentlig ikke går meget ned i den oplevede kvalitet, når man går fra en Range Rover til en Discovery, for på mange måder opleves de to bilmodeller som værende ret tæt på hinanden.
Automatgear og firehjulstræk

Alle udgaver af Discovery er forsynet med syv sæder, og bilen leveres i fire udstyrsniveauer, hvor man i den grad kan vælge efter ønske og pengepung.
Teknisk er bilen udstyret med fire- eller sekscylindrede motorer, og alle har et ottetrins automatgear som standard. Udgaver med elektriske hjælpemotorer, der skal få forbruget ned, er endnu ikke på programmet, men fabrikken arbejder efter sigende med en udgave, der også vil tilfredsstille denne kundetype.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes GLC - stjernestund bag rattet
Firehjulstrækket er derimod ret avanceret, og fra en stor drejeknap mellem forsæderne kan man forudindstille, hvilket terræn man er på vej ud i. Man kan også bare overlade det hele til automatikken.

Mest avanceret bliver det dog, hvis man tilkøber reduktionsgear med mulighed for en mere variabel fordeling af trækkraften. Luftaffjedring er standard på de sekscylindrede udgaver, og så kan frihøjden hæves yderligere, hvis de normale 28 cm ikke er nok. De fleste varianter kan trække op til 3.500 kg.
Overbevisende køreevner

Vi lagde ud med at tage den nye Discovery ud på en tur på asfalterede veje. Her får man et godt billede af bilens komfortable sider, for selv på små snoede veje er der styr på både hjul og karrosseri. Det virker tillidsvækkende og er i den grad flot af så stor en bil!
Samtidig er der enorme pladsforhold inde i bilen, og det er noget, ejere af denne type køretøjer traditionelt lægger stor vægt på.
I terrænet kunne Discovery også klare mere, end de fleste nok vil bryde sig om at kaste sin nye bil ud i. Men store hjulspor er lette at passere takket være den store frihøjde, og både kørsel op og ned ad stejle bakker er let takket være de mange hjælpesystemer, der selv håndterer bremserne. Man skal så at sige blot slippe alle pedaler og alene koncentrere sig om at styre.
LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Land Cruiser - en luksustraktor
En tur gennem et stort vandhul er heller ikke noget problem. Blot skal man sikre sig, at der ikke er dybere end 90 cm. Det er godt nok også vildt at køre ud i så dybt et hul, men igen klarer Discovery udfordringen på overraskende vis.
Der er plads til syv personer i bilen. På forsæderne sidder man fantastisk godt, på række to er komforten hæderlig, og på række tre skal man bestemt ikke være for stor. Men der er trods alt gode adgangsforhold og fint udsyn. Lægger man i stedet alle sæderne ned på række to og tre får man et bagagerum, der matcher en madras på 140x200 cm. Rart hvis dagens dont i terrænet kræver en lille lur, før man kører hjem igen.