Motor mener: Med Crossland X får Opel et godt kort på hånden i den lille crossover-klasse. Bare synd, at vigtigt sikkerhedsudstyr ikke er standard og skal tilkøbes.
Verden vil have crossovers, og alle bilfabrikker står på nakken af hinanden med nye produkter i denne bilklasse. I øjeblikket er det de små crossovers, som er i hurtigst fremgang, og her kan Opel byde på Mokka X, som er udviklet af GM, og som er positioneret som en livsstilsbil.
Samarbejdet med PSA (Peugeot/Citroën) har imidlertid givet Opel en fasttrack til nye modeller, og den første frugt af samarbejdet, der blev indledt, før PSA købte Opel af GM, er Crossland X. Bilen er baseret på en nyudviklet fælles platform, som også vil blive brugt til den kommende Citroën C3 Aircross og givetvis også andre produkter fra PSA-gruppen.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem de små SUV'er Mazda CX-3 og Peugeot 2008
Dermed har Crossland X nærmest identiske ydre mål med Mokka X. Til gengæld er Mokka X omkring 30.000 kr. dyrere i basisversionerne, og begynder man at læsse udstyr på, løber Mokka-priserne først for alvor i vejret. Derfor virker Crossland X som det fornuftige alternativ og en mere oplagt konkurrent til de andre biler i segmentet som Peugeot 2008 eller Renault Captur.
Franske fornemmelser
Crossland X leveres med fire forskellige varianter af en trecylindret 1.2-liters benzinmotor og tre versioner af en 1.6 liters diesel, begge fra PSA. Motor har prøvet Crossland X med den kraftigste udgave af 1.2-liters motoren, som har fået turbo og derfor yder 130 hk.
Det er en omdrejningsvillig og livlig lille motor, og dens lave vægt er med til at give bilen et letgående, men desværre ikke helt præcist styretøj. Affjedringen er til den komfortable side, og det betyder, at hældningen i sving er ganske mærkbar, til gengæld opsuger undervognen vejens ujævnheder ganske effektivt. Man kan godt mærke, at der har været franskmænd inde over udviklingen.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Peugeot 2008 og Renault Captur
I modsætning til Mokka X, som kan købes med firhjulstræk, kan Crossland X i øvrigt kun fås med forhjulstræk.
Nødbremse skal tilkøbes
Standardudstyret i det laveste udstyrsniveau Essentia omfatter alarm for vognbaneskift, men derudover er der stort set kun det sikkerhedsudstyr, som loven kræver. Motors anbefaling er at vælge Crossland X med det mellemste udstyrsniveau Enjoy, som primært byder på ekstra komfortudstyr, blandt andet en berøringsfølsom 7-tommer skærm og Apple CarPlay som standard.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossovers - Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar
Det er også denne udstyrsvariant, der kommer på markedet først, men man bør vente til september, hvor det for 7.000 kr. bliver muligt at tilkøbe en sikkerhedspakke, der blandt andet omfatter automatisk nødbremse, som reagerer på fodgængere. Det er en gåde, hvorfor dette vigtige udstyr skal tilkøbes.
Crossland X står hos forhandlerne i slutningen af juni, og priserne starter ved 185.000 kr. for en 1.2-liters benziner med udstyrsniveau Enjoy. Samme motor med laveste udstyrsniveau, Essentia, kommer først på markedet i starten af 2018 til 174.000 kr.