Motor mener: BMWs mindste modeller føles markant forbedret, og med moderne sikkerhedsudstyr, mulighed for avanceret opkobling til nettet og et lækkert interiør står både 1- og 2-serien stærkt. Men husk at tilkøbe nødbremsen.
Mens BMW virkelig har satset på luksus og lækre detaljer i 3-, 5- og 7-serien, har det knebet lidt med at få den samme fornemmelse frem i de små modeller.
Det har mærket nu rådet bod på med et facelift, der er ret omfattende.
Et helt nyt instrumentbord måtte der til, før alle var tilfredse, og med det fremstår de små modeller nu overlegne, når det handler om luksus-fornemmelsen i denne klasse. Udvendigt er nye LED for- og baglygter med til at profilere den nye årgang, og sammen med et nyt fælgdesign, nye farver og en ny grill tegnes der et flot billede af en ny og moderne bil.
Inspireret af 5-serien
Bag rattet mødes man nu af en lækkert udformet førerplads, hvor både instrumenthus og den store skærm i midten er hentet fra den ret nye 5-serie.
Skærmen i midten kommer i to størrelser, hvor den helt store på billederne er ekstraudstyr. I begge tilfælde er opløsningen blevet meget detaljeret, og i topudgaven er den trykfølsom. Alle menuer er på dansk, og tilkøber man navigationsanlæg, taler det også dansk.
Fra 5-serien har man også hentet muligheden for at koble bilen til internettet, så man løbende får aktuelle trafikdata, mulighed for internetadgang og mulighed for at kommunikere med bilen fra sin smartphone. Apple Car Play kan nu køres trådløst, og har man en telefon, der understøtter det, kan den oplades trådløst.
Baghjulstræk er standard
Både 1- og 2-serien er bygget over den samme grundform, og numrene refererer til 1-serien som en femdørs hatchback og 2-serien som en todørs coupé samt cabrioletudgaven. Faceliftet omfatter ikke den forhjulstrukne 2-serie med efternavnet Active Tour.
Som eneste producent har BMW holdt fast i baghjulstræk i denne billigste udgave, og det giver bilen en særlig karakter. Den kan køres sportsligt, og da BMW tilbyder både adaptiv affjedring, sportsindstilling, store motorer og firehjulstræk i visse udgaver, er banen kridtet op til en sjov køreoplevelse.
Motor lod en cabriolet 220d med 190 hk og en coupé M240i med hele 360 hk demonstrere dette. Og i begge tilfælde stod vi tilbage med et indtryk af en velbygget og kompetent bil, der både kan bruges til hverdagens trivielle transportopgaver og til frisk kørsel, når omstændighederne tillader det.
I begge tilfælde stiger man ud af bilen med et smil i hele ansigtet, men M240i er dog så sportsligt afstemt, at nogle nok vil finde den for ubekvem til hverdagens mindre køreopgaver – her opleves den mere moderate cabriolet som en velafstemt bil med masser af fine facetter.
Billigste cabriolet, 218i, koster 453.000 kr., mens M240i koster fra 800.000 kr.