Mitsubishi gør comeback i SUV-klassen

Japanske Mitsubishi er snart klar med tre nye SUV-modeller. Vi har prøvet den første i form af den nye Qashqai-udfordrer Mitsubishi Eclipse Cross. Senere følger en ny ASX og en ny Outlander.

Mitsubishi Eclipse Cross.
Forpremiere
Bagruden er delt i to med en lille vandret spoiler som adskillelse. Den skrå rude giver et coupé-lignende ydre, og den lodrette nederste del forbedrer aerodynamikken og giver bedre udsyn. Foto: Mitsubishi
Bagruden er delt i to med en lille vandret spoiler som adskillelse. Den skrå rude giver et coupé-lignende ydre, og den lodrette nederste del forbedrer aerodynamikken og giver bedre udsyn. Foto: Mitsubishi

Motor mener: Mitsubishi Eclipse Cross byder på moderne teknik, flotte materialer og en gennemarbejdet kabine med overraskende god plads ved bagsædet. Og så kører den godt!

Det er sjældent, man møder en fabrik, der ikke rigtig har nye modeller på vej. Men sådan har det stået til hos Mitsubishi flere år. Nu er tørken ovre, og en række biler i den populære SUV-genre er hastigt på vej.

Første model er denne Eclipse Cross, der er udviklet af Mitsubishi selv, og som i en vis grad bygges på platformen for den nuværende og lidt større Outlander. De to næste modeller er nye udgaver af den lidt mindre ASX og netop Outlander.

TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?

I første omgang ved vi, at den nye Eclipse Cross når Danmark straks efter nytår, og så må vi se, hvornår de to sidste bliver klar.

Gennemarbejdet kabine

Førerpladsen er velindrettet og materialekvaliteten føles fin overalt  uden at bilen af den grund kan kaldes premium-kvalitet. Her er det topudgaven med stort set alt i udstyr.
Førerpladsen er velindrettet og materialekvaliteten føles fin overalt uden at bilen af den grund kan kaldes premium-kvalitet. Her er det topudgaven med stort set alt i udstyr.

Bag rattet i Eclipse Cross mærker man, at Mitsubishi har haft lang tid til at tænke sig om. Alting virker flot bearbejdet, og placering af knapper og betjeningsgreb føles rigtig.

Også designet og den deraf følgende oplevelse af materialekvaliteten er på et flot niveau, og bilen føles bestemt ikke plastic-agtig eller mærkelig. Tværtimod er der gode fralægningspladser, og fin ny teknik, med en stor trykskærm med danske menuer, Apple CarPlay og pænt layout.

LÆS OGSÅ: Motors test af SUV'en VW Tiguan – den moderne familiebil

Bagagerummet rummer 341 liter, og er ikke bilens stærkeste side, men det kan udvides ved at køre bagsæderne frem, ligesom der er et ekstra rum under gulvet.
Bagagerummet rummer 341 liter, og er ikke bilens stærkeste side, men det kan udvides ved at køre bagsæderne frem, ligesom der er et ekstra rum under gulvet.

Ved bagsædet er der overraskende fin plads, og det tjener Mitsubishi til ære, at man i alle varianter har valgt at gøre bagsædet justerbart i længden og i ryglænshældningen. Det gør det muligt at give virkelig god plads til selv store passagerer, og det løfter hele oplevelsen af bilen.

Til gengæld er bagagerummet knapt så stort, når bagsædet er rykket helt tilbage, men det er fint, at man har muligheden for at kunne variere begge dele.

Nye motorer

Teknikken i bilen er typisk for Mitsubishi, og vi finder således fine motorer, trinløst automatgear, og et selvregulerende firehjulstræk.

Man kan køre bagsædet op til 20 cm tilbage. Det giver fremragende benplads, og da ryglænet samtidig kan vippes bagud, bliver komforten storslået.
Man kan køre bagsædet op til 20 cm tilbage. Det giver fremragende benplads, og da ryglænet samtidig kan vippes bagud, bliver komforten storslået.

Benzinudgaven har en ny 1.5-liters motor med 163 hk. Det er ret meget af så lille en sag, og da drejningsmomentet samtidig er på hele 250 Nm allerede ved 1.800 omdrejninger, føles den faktisk lige så stærk som en dieselmotor. Der kommer dog også en dieselversion lidt senere, og den får en opdateret udgave af den 2.2-liters motor, fabrikken også anvender i dag til andre modeller.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota RAV4 Hybrid

Eclipse Cross kommer med enten forhjulstræk eller 4WD, og i sidstnævnte fordeles kræfterne mellem for- og baghjul efter behov. Man kan vælge mellem tre kørerprogrammer, Auto, sne eller grus.

Headup-display er lækkert udstyr i topudgaven. Her kan man aflæse hastighed og en del andre informationer under kørslen. Det opleves som om tallene svæver ude i luften foran bilen.
Headup-display er lækkert udstyr i topudgaven. Her kan man aflæse hastighed og en del andre informationer under kørslen. Det opleves som om tallene svæver ude i luften foran bilen.

Med firehjulstræk er bilen altid udstyret med CVT-gearkassen, der er et automatgear med trinløse skift. Det fungerer overraskende godt, og er sagtens noget, man kan få fornøjelse af. Men vælger man alligevel udgaven med manuelt gear, er der også tale om en vellykket sekstrins gearkasse med lette skift.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Nissan Qashqai

I alle tilfælde virker motoren støjsvag, og det giver indtryk af en velbygget bil.

Nødbremse ikke standard

Mitsubishi Eclipse Cross er en ny SUV i mellemklassen. Den skal bl.a. konkurrere med Nissan Qashqai. Bilen bygges i Japan og skal sælges i hele verden.
Mitsubishi Eclipse Cross er en ny SUV i mellemklassen. Den skal bl.a. konkurrere med Nissan Qashqai. Bilen bygges i Japan og skal sælges i hele verden.

Sikkerhedsniveauet er delt op i to niveauer, og de billigste udgaver får ikke nødbremse og adaptiv fartpilot, som vi finder i de lidt dyrere varianter. Præcis hvordan udstyrsniveauerne kommer til at se ud i Danmark, er endnu uafklaret, men man bør gå efter en af de versioner, der har sikkerhedspakken som standard.

Benzinudgaverne er de første, der kommer. Der er tale om en vellykket firecylindret 1.5-lters sag med turbolader. Den har et fantastisk moment ved lave omdrejninger.
Benzinudgaverne er de første, der kommer. Der er tale om en vellykket firecylindret 1.5-lters sag med turbolader. Den har et fantastisk moment ved lave omdrejninger.

Køreegenskaberne er generelt opløftende, og særligt et veltilrettelagt styretøj giver føreren en god oplevelse. Affjedringen virker overraskende behagelig, selv om bilen kører på 18-tommer hjul.

LÆS OGSÅ: Motors test af SUV'en Mazda CX-5

Den adaptive fartpilot virker ned til 0 km/t., og er en stor hjælp ved køkørsel.

Samlet set føles Eclipse Cross klar til at tage kampen op mod de bedste i et marked, der dog er ved at være oversvømmet med helt nye eller opdaterede udgaver af lækre, fleksible og flotte SUV-modeller.