Motor mener: Det er svært at være andet end begejstret for den nye Polo. Plads, køreegenskaber, komfort og den generelle kvalitetsfornemmelse imponerer, og så ser bilen samtidig godt ud.
VW Polo er i den grad blevet opdateret, når den nye, sjette generation når de danske forhandlere til november. Motor har allerede haft lejlighed til at prøve bilen, og det er en meget vellykket opdatering med fokus på plads, komfort, sikkerhed og smarte løsninger.
Den nye Polo er bygget på det, VW kalder MQB-platformen, som dækker over en bilserie med tværstillede motorer og i dette tilfælde forhjulstræk. I Polo’s tilfælde er dimensionerne øget betydeligt i forhold til forgængeren, og ikke mindst den vigtige afstand mellem for- og baghjul er vokset med hele ni cm.
SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet
Det giver alt i alt en bil, der ser bred, lang og lav ud, og hvor pladsen indvendigt føles meget imponerende. Selv ved bagsædet finder to store passagerer let plads – også selv om de to forreste er af anselig størrelse. Bagagerummet er ligeledes vokset betydeligt fra 280 til nu 351 liter.
Diesel på vej ud
Motorprogrammet omfatter primært den velkendte trecylindrede turbomotor på 1.0 liter. Den fås i versioner med enten 95 eller 115 hk, og selv den lille udgave gør et forbilledligt arbejde. Det behøver på ingen måde at være vildere – brug i stedet pengene på det velfungerende DSG-automatgear, der også i Polo føles som en klar opgradering af bilen.
En lille 1.0-liters version uden turbo bliver billigste udgave til godt 160.000 kr., men den er på ingen måde det bedste køb, da den er bundet til laveste udstyrsniveau med bl.a. et lidt tarveligt instrumentbord.
LÆS OGSÅ: Duel mellem minibilerne Kia Rio og Suzuki Baleno
Regn i stedet med en udgangspris på cirka 190.000 kr. for den omtalte 95 hk-udgave i det mellemste udstyrsniveau, Comfortline. Her får man både adaptiv fartpilot, nødbremse, der bremser for fodgængere og biler samt en stor 8-tommers farveskærm, der i den grad pynter i bilens mere lækre kabine.
Man kan også købe Polo med en 1.6-liters dieselmotor. Men den er dyr, støjer og er på ingen måde så frisk i afsættet som den lille benzinmotor. Og da forbrug og ejerafgift ikke gør den til en økonomisk fordel for ret mange, er dieselandelen i Polo-klassen uden tvivl på vej ned.
Harmoniske køreegenskaber
Motors første møde med Polo fandt sted i og omkring Hamborg, hvor vejnettet byder på både knudrede småveje og en herlig Autobahn med fri fart. Begge dele klarede den lille tysker på overbevisende vis, og særligt på motorvej kan man glæde sig over en oplevelse fri for motorstøj, samt et styretøj der hele tiden holder bilen på ret kurs. Det kan man blive ved med i timevis.
I byen er Polo også letkørt, og selvom det er en helt ny bil, føler man hurtigt, at man aldrig har kørt andet. Udgaven med DSG-gearet er dog en anelse mere afslappende at køre, og her er særligt skiftegrebene ved rattet en sjov oplevelse, man ind i mellem kan muntre sig med.
LÆS OGSÅ: Test af hybrid-minibilen Toyota Yaris
Den adaptive fartpilot virker mellem 0 og 210 km/t. i udgaver med automatgear, og fra 30 til 210 km/t. i udgaver med manuelt gear. Merprisen for DSG-gearet er 20.000 kr.
Samlet set er sjette generation af VW Polo en oplevelse, der kommer tæt på en VW Golf – og set i det lys skal Polo nok blive en succes fra dag et.