Hyundai i30 Fastback – premium på koreansk

Forpremiere

Med sit særlige design, udstyr og indretning skal Hyundai i30 Fastback fange de bilkøbere, der vil skille sig ud fra mængden uden at ofre en formue.

Hyundai i30 Fastback forfra
Fotograf:
Foto
Hyundai

VALENCIA Det er sjovt at høre Hyundais kvindelige chef for kabine-design fortælle om arbejdet med at udvikle læderet til den nye i30 Fastback, der kommer til marts. For i bund og grund er der tale om masseproduceret bil, der blot er kommet i en lidt anden karrosseri-udformning.

Men netop designet af lædersæderne skal være med til at gøre den nye designerudgave af Hyundai i30 til noget særligt. Hun fortæller, at det har taget år at finde frem til lige præcis farverne og den særlige overflade af læderet.

VIDEO: Kig med på Hyundai i30 Fastback

Og da vi kort efter kører i bilen, er det da også tydeligt, at det er lykkedes for hende at skabe nogle meget lækre sæder, der giver bilen en helt anden fremtoning, end det man kender fra den almindelige Hyundai i30.

Også de 11 udvendige farver har hun omhyggeligt designet, så de matcher de kundegrupper, det koreanske mærke har haft i tankerne, da bilen blev skabt.

Motor mener

Hyundai har med få midler skabt en bil, der taler mere til hjertet end fornuften. Men selvom fornemmelsen af luksus er til stede her og der, har Hyundai i30 Fastback alligevel svært ved at blande sig med de rigtige premium-biler.

Ikke en familiebil

Hyundai har i forvejen gjort meget ud af at skabe praktiske familiebiler i form af både den femdørs hatchback og den store stationcar i i30-serien. Så med den nye Fastback har man tilladt sig at gå i en helt anden retning, hvor det praktiske islæt er neddroslet.

Der er ganske vist stadig fire sidedøre, men bagsædet er ikke tiltænkt daglig brug, men mere som et sted, man kan lægge sin frakke og sin taske.

Læs også Motors test af Hyundai i30

Og netop den afslappede tilgang til brugsværdien har gjort det muligt at designe bilen, så den taler mere til hjertet end til fornuften. Bagenden er udformet med bløde linjer, og der faktisk er kommet en flot bil ud af anstrengelserne.

Fronten har fået en lidt anden kølergrill og en spoiler helt nede mod vejbanen, og det løfter også udseendet betydeligt.

Hyundai i30 Fastback kabine
Førerpladsen er ret identisk med den, vi kender fra de almindelige i30-udgaver, og det mindsker desværre fornemmelsen af at sidde i en luksusbil. Udstyret er dog ret omfattende.

Lækre motorer med turbo

Den nye Fastback er ikke tænkt som en sportsvogn – blot en bil, der skal give lidt ekstra køreglæde i hverdagen. Undervognen er sænket fem millimeter, og affjedringen er strammet lidt op.

Motorvalget omfatter alene turbomotorer i form af enten en trecylindret sag på en liter eller en firecylindret, lidt kraftigere motor på 1.4-liter. Sidstnævnte fås med Hyundais egen dobbeltkoblingsgearkasse. Det var den, vi valgte at prøve, da vi ser den som den mest oplagte kombination, idet den lille motor kun fås med manuelt gear.

Hyundai i30 Fastback bagagerum
Bagagerummet er let at komme til takket være den store bagklap. Det er officielt på 450 liter, og bagsædets ryglæn kan let foldes forover i to dele.

Og netop 1.4-liters motoren giver bilen et dejligt afsæt, og gearkassen arbejder velvilligt under både hurtige accelerationer og mere traditionel landevejskørsel. Du kan selv gribe ind i gearskiftene via skiftegreb ved rattet, men egentlig klarer bilen det udmærket i langt de fleste tilfælde.

Styretøjet er velafstemt – her mærker man igen, at Hyundai har fået styr på at lave undervogn og styretøj, der kan begejstre. Så den rent køredynamisk falder vurderingen ud til bilens fordel.

Mangler premium-fornemmelse

Knap så begejstret er vi, når vi går kabinen efter for at lede efter den premium-fornemmelse, Hyundai har talt så meget om. Faktisk er der udover de lækre lædersæder ikke rigtig noget, der får i30 fastback til at skille sig ud fra sine mere jordnære familiemedlemmer.

Særligt et stenhårdt panel langs instrumentbordet trækker ned. Det er ubegribeligt, at fabrikken ikke har benyttet denne mulighed til at give i30 Fastback lidt ekstra finesse.

Hyundai i30 Fastback kørebillede
Køreegenskaberne er gode, men Hyundai i30 Fastback er ikke tænkt som en sportsvogn. Undervognen er sænket en smule, men ikke mere, end at bilen stadig er komfortabel.

Til gengæld er udstyrslisten i sig selv en lækkerbisken. På det sikkerhedsmæssige område finder vi en fin nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel, en vognbaneassistent og en træthedsovervågning.

Dertil kommer klimaanlæg, nøglefri adgang, 17-tommer alufælge, bakkamera, en 8-tommer skærm med DAB-radio samt mange andre lækre detaljer. Et unikt musikanlæg er det dog endnu ikke blevet til. Her må man indtil videre nøjes med det, der kendes fra de øvrige i30-modeller.

Vælg selv dit design

Man kan tilkøbe en hel del udstyr efter eget valg, og her er det særligt den adaptive fartpilot til udgaven med automatgear, der er værd at gå efter. Den koster 17.000 kr. og virker fortrinligt, og den fungerer også ved langsom køkørsel.

De omtalte lædersæder koster 18.000 kr. og er eljusterbare i førersiden. Et stort glastag, der kan åbnes, fås for 13.000 kr. og giver særligt sammen med lyse karrosserifarver et indtryk af en tofarvet lakering, da rammen omkring soltaget er sort. Det ser godt ud!

Den eneste af sin slags

Hyundai i30 Fastback befinder sig i mellemklassen, og sjovt nok er dette den eneste firedørs coupé på markedet. Det giver Hyundai en unik mulighed for at fange de kunder, der ønsker noget særligt, uden at skulle af med en bondegård for bilen.

Den nye Fastback er også en oplagt mulighed for dem, der gerne vil være med på noderne uden at skulle op og sidde højt i en SUV. Selvom den biltype er i hastig vækst, er det ikke alle, der synes om at sidde højt over vejbanen. Hører du til dem, kan netop i30 Fastback være et spændende alternativ.

Den nye Fastback er ikke tænkt som en sportsvogn – blot en bil, der skal give lidt ekstra køreglæde i hverdagen.

Den billigste version får fra 253.975 kr. En virkelig luksusudgave med den store motor, automatgear, lædersæder, adaptiv fartpilot og soltag kan fås for noget, der ligner 350.000 kr.

Men så er du også godt kørende i en bil, de færreste har.

Hyundai i30 Fastback (Trend)

1.0T                        1.4T                      1.4T aut.
120 hk                    140 hk                   140 hk
253.975 kr.             273.975 kr.            293.975 kr.

Få tilbud på en Hyundai i30

Af
Søren W. Rasmussen
Hyundai i30 Fastback bagfra

Hyundai i30

18,2–19,2 km/l
Benzin
253.975 kr.
  • Udstyr
  • Design
  • Garanti
  • Bagsædeplads
  • Kabinekvalitet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Bagagerum
    450 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 5 12
  • Mål
    L:445 cm B:180 cm H:143 cm

Sikkerhed

2017
Luk