Jaguar E-Pace - britisk sans for SUV

De traditionelle briter kaster sig ud i noget utraditionelt for mærket: en SUV. Begyndelsen lader ikke til at være så svær – E-Pace er en fuldgyldig udfordrer til tyskerne og Volvo.

Jaguar E-Pace
Fotograf:

Foto

Jaguar
Forpremiere

København: Det er noget af et skifte: For to år siden havde noble Jaguar ingen SUV – og hører den slags virkelig hjemme hos mærket? – men snart er antallet oppe på tre.

Efter den mellemstore F-Pace fra 2016 kommer nu i februar den kompakte E-Pace og til sommer den elektriske I-Pace. Ja, der skal nok være nogen, der roder rundt i dé navne.

Og jo, SUV-modeller hører hjemme hos alle mærker, uanset deres hidtidige profil og image. Kunderne er vilde med dem, og det kan Jaguar ikke sidde overhørig. Mærkets debut med F-Pace var vellykket, og E-Pace peger i samme retning efter første korte møde at dømme.

Se også: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

Motor mener

Jaguar kommer godt fra start i den kompakte SUV-klasse. E-Pace formår på fornuftig vis at bringe Jaguars stil, kabineluksus og skarpe køreegenskaber med over i SUV-klassen - tilsat typens praktiske egenskaber. Men der er meget langt mellem værksteder og forhandlere.

E-Pace skal med en længde på 4,40 meter dyste mod den nye Volvo XC40 og BMW X2 samt etablerede modeller som BMW X1, Audi Q3 og Jeep Compass.

"E-Pace skal ikke købes for sin rummelighed, men fordi den ser megagodt ud og kører skarpt," lyder det fra mærkets nordiske informationschef Søren Hyltoft ved lanceringen.

Design kan altid diskuteres, men E-Pace slægter flot sine Pace-søskende på

Kører stramt

Rummeligheden er nu ikke så ringe med udmærket plads til to voksne på bagsædet og 577 liter bagagerum. Det sidste virker ret optimistisk, når man kikker ind i lastrummet. Det ligner mere bagagerummet i Volvo XC40, der er på 479 liter. Og det er fint.

Design kan altid diskuteres, men E-Pace slægter flot sine Pace-søskende på og er en bil med personlighed. 

Kabine i Jaguar E-Pace
Kabinen er med pæn Jaguar-standard og ganske ’luftig’ med det skrånende instrumentbord. Det er meget sort i sort og konservativt; her i en R-Dynamic-version dog pyntet med røde syninger.

Køreegenskaberne er absolut stramme, så en nyere Jaguar-kunde vil føle sig hjemme – om end Jaguar forventer, at langt de fleste kunder vil være nye for mærket.

Det nitrins automatgear er både behageligt og responsivt. Bemærk, at gearvælgeren er helt traditionel. Den runde knap, der på Range Rover Evoque, Jaguar F-Pace m.fl. elegant glider op af midterkonsollen, er sparet væk. Ud fra et betjeningssynspunkt er det kun en fordel.

Masser af strøm i kabinen

Kabinen er generelt lækkert udført, men er visuelt meget konservativ. Sort i sort. Skærmen i midten – standard i alle udgaver – er på hele ti tommer, men det lyder af mere, end det er. Skærmen er nemlig meget flad, ikke just en fordel til navigation.

Strømstik er strøet ud i usædvanligt omfang: fire med 12-volt, fem USB/5-volt samt mulighed for at have otte enheder på bilens 4G-wifi-netværk.

Langt de fleste varianter har firehjulstræk og automatgear, mens enkelte nøjes med forhjulstræk og/eller manuelt gear.

Påhængsvægten er pæn med 1.800 kg; den 150 hestes dog 1.600 kg. 

Digitalt instrumenthus i Jaguar E-Pace
Instrumenthuset er digitalt og skriver dansk. Brændstofforbruget angives dog i liter/100 km.

Fra en halv til en hel million kroner

Jaguar E-Pace koster fra 384.000 kr. for 150 dieselheste og manuelt gear. Springet op til firehjulstræk er her på hele 95.000 kr., mens automatgear lægger 14.000 kr. ekstra til – i runde tal en halv million.

Det danske program vil i høj grad handle om 180 hestes diesel. Sådan en har en listepris på 536.000 kr. med firehjulstræk og automatgear. Benzin er ikke rigtig noget, Jaguars kunder til denne biltype er vilde med for tiden.

De dyreste varianter når helt op på en mio. kr.

Alle motorer er af egen avl: firecylindrede benzin- og dieselmotorer på to liter.

Den danske importør vil både tilbyde almindeligt salg til private, privatleasing, korttidsabonnement kaldet Simply Go foruden traditionel leasing som firmabil. Som udgangspunkt er bilerne til private helt magen til dem, leasingselskaberne får tilbudt.

Jaguar E-Pace set bagfra
E-Pace findes i ekstremt mange versioner, også i Danmark, men den danske importør vil fokusere på et mindre antal Drivers Edition med kort leveringstid.

Drivers Edition til Danmark

Modeludvalget er enormt, 48 varianter, så for at gøre logistikken mere simpel, sikre kort leveringstid og være konkurrencedygtig vil det danske modelprogram være fokuseret på et mindre antal ’Drivers Edition’s. Det omfatter bl.a. den billigste udgave.

Omkring 150 biler tror Jaguar, man kan sælge til danske kunder i år. Et højt tal med Jaguar-standard; mærket har blot to forhandlere.

E-Pace bliver fremstillet af en uafhængig producent, Magna Steyr i Østrig, da alle Jaguar-Land Rovers fabrikker kører på fuld kapacitet.

Se Jaguar E-Pace på biler.dk

Jaguar E-Pace bagagerum
E-Pace skal ikke sælges på sine praktiske egenskaber, siges det – men de fejler nu ikke noget. Bagagerummet er reelt og rummeligt.

Jaguar E-Pace D150 FWD man.
150 hk
21,3 km/l
383.771 kr.

Jaguar E-Pace D180 AWD aut.
180 hk
17,9 km/l
536.188 kr.

Jaguar E-Pace P250 AWD aut.
250 hk
13,0 km/l
566.381 kr.