Hybridbiler har hidtil været en kombination af en benzin- og en elmotor. Men nu præsenterer Peugeot som første producent kombinationen af diesel og el.

Peugeots hybrid byder på papiret på en imponerende blanding af præstation og miljø: 163 dieselheste, 27 kW (37 hk) elmotor og en officiel brændstoføkonomi på 26,3 km pr. liter.
Elektrisk firehjulstræk
På snedig vis giver hybridteknikken samtidig firehjulstræk til 3008. Dieselmotoren ligger nemlig foran, mens elmotoren ligger ved bagakslen og driver baghjulene. På den måde får bilen deltids firehjulstræk, og samtidig spares den vægt, som en kardanaksel ellers medfører.

3008 Hybrid4 er en ”fuld hybrid” og kan køre en-to km på strøm alene. Batteriet er af den traditionelle metal-hybrid-type, der også findes i Toyota Prius.
Kostbar
Skulle nogen undre sig over, hvorfor Peugeot ikke udruster denne ”miljøbil” med en meget lille dieselmotor i stedet for en meget kraftig, så er svaret rent kommercielt:
Hybriden bliver temmelig dyr, men en sådan mérpris bliver lettere at absorbere for fabrikken og acceptere for kunderne, når man kan sammenligne den med andre dyre og hurtige biler med stor motor, automatgear og firehjulstræk.
Ændret design
Peugeot har sørget for, at den dyre hybrid er til at skelne fra de almindelige 3008-modeller.
Forlygterne er fornyet med led-lys, og herudover har luftindtaget fået to kromlister, og kofangeren er udstyret med et aluminiumspanel. Profilen understreges af en kromliste øverst på vinduesrammen og kromspejlskaller. Bagtil bidrager et aluminiumspanel på kofangeren til at adskille 3008 Hybrid4 fra resten af 3008-familien.