Første dieselhybrid ruller ud

Peugeot 3008 Hybrid4 kan kalde sig verdens første dieselhybrid i serieproduktion, når den går i produktion til foråret. Imponerende cocktail: 163 hk og 26 km/l.

Peugeot 3008 kommer til foråret som dieselhybrid.
Nyt om biler

Hybridbiler har hidtil været en kombination af en benzin- og en elmotor. Men nu præsenterer Peugeot som første producent kombinationen af diesel og el.

Fronten er ændret på flere punkter, bl.a. luftindtag og de standardmæssige led-kørelyslygter.
Fronten er ændret på flere punkter, bl.a. luftindtag og de standardmæssige led-kørelyslygter.
Det sker med 3008 Hybrid4, som får premiere på efterårets Paris-udstilling og lanceres i Danmark til foråret.

Peugeots hybrid byder på papiret på en imponerende blanding af præstation og miljø: 163 dieselheste, 27 kW (37 hk) elmotor og en officiel brændstoføkonomi på 26,3 km pr. liter.

Elektrisk firehjulstræk

På snedig vis giver hybridteknikken samtidig firehjulstræk til 3008. Dieselmotoren ligger nemlig foran, mens elmotoren ligger ved bagakslen og driver baghjulene. På den måde får bilen deltids firehjulstræk, og samtidig spares den vægt, som en kardanaksel ellers medfører.

3008 Hybrid kommer med en del avanceret udstyr. Og så kan man en drejeknap vælge mellen elektrisk, firehjulstræk, sport og automatisk.
3008 Hybrid kommer med en del avanceret udstyr. Og så kan man en drejeknap vælge mellen elektrisk, firehjulstræk, sport og automatisk.
Kraften fra forbrændingsmotoren overføres til forhjulene via en elektrisk styret sekventiel, manuel gearkasse.

3008 Hybrid4 er en ”fuld hybrid” og kan køre en-to km på strøm alene. Batteriet er af den traditionelle metal-hybrid-type, der også findes i Toyota Prius.

Kostbar

Skulle nogen undre sig over, hvorfor Peugeot ikke udruster denne ”miljøbil” med en meget lille dieselmotor i stedet for en meget kraftig, så er svaret rent kommercielt:

Hybriden bliver temmelig dyr, men en sådan mérpris bliver lettere at absorbere for fabrikken og acceptere for kunderne, når man kan sammenligne den med andre dyre og hurtige biler med stor motor, automatgear og firehjulstræk.

Ændret design

Peugeot har sørget for, at den dyre hybrid er til at skelne fra de almindelige 3008-modeller.

Forlygterne er fornyet med led-lys, og herudover har luftindtaget fået to kromlister, og kofangeren er udstyret med et aluminiumspanel. Profilen understreges af en kromliste øverst på vinduesrammen og kromspejlskaller. Bagtil bidrager et aluminiumspanel på kofangeren til at adskille 3008 Hybrid4 fra resten af 3008-familien.