Saab fejrer første fødselsdag med optimisme

Nu fejrer det nu hollandsk ejede Saab sin etårs fødselsdag som uafhængig bilproducent. Saabs ledelse gør over for Motor status over det første år - og kigger på fremtiden.

Saab 9-3 i Independence Edition - fotogaferet i Ice Hotel ved Kiruna.
Nyt om biler

23. februar er Independence Day hos Saab. Uafhængighedsdagen. Det kække begreb er skabt for at markere frigørelsen fra amerikanske General Motors og skal være med til at genopbygge Saabs selvsikkerhed og identitet.

Fødselsdagen fejres med en særudgave af 9-3 Cabriolet Independence Edition baseret på Griffin Aero modellen. Independence Edition bliver kun fremstillet i 366 nummerede eksemplarer, én for hver dag i året plus én for den første dag i det næste Saab-år og kun i en unik Amber Orange-lakering.
Fødselsdagen fejres med en særudgave af 9-3 Cabriolet Independence Edition baseret på Griffin Aero modellen. Independence Edition bliver kun fremstillet i 366 nummerede eksemplarer, én for hver dag i året plus én for den første dag i det næste Saab-år og kun i en unik Amber Orange-lakering.
Konkret markeres dagen med afsløring af en særudgave af 9-3 Cabriolet og med en mindre folkefest i hjembyen Trollhättan.

Men der var ikke nogen fest for et år siden, da Saab officielt var erklæret lukket, og det er hverdagen som lille, selvstændig bilproducent heller ikke.

Hollandsk redning

Efter de kuldsejlede forhandlinger med svenske Koenigsegg i efteråret 2009 trådte den hollandske konstruktør af luksussportsvogne Spyker Cars N.V. ind i ringen og købte Saab af ejeren General Motors i februar 2010.

- Vi har taget et æg ud af omeletten, siger Saabs kommunikationsdirektør Eric Geers til Motor.

- Vi har taget et æg ud af omeletten, siger Saabs kommunikationschef til Motor om selskabets uafhængihed.
- Vi har taget et æg ud af omeletten, siger Saabs kommunikationschef til Motor om selskabets uafhængihed.
- Saab var totalt integreret i GM, men det er lykkedes os både at opnå fuld uafhængighed og samtidig have en servicekontrakt med GM, der stadig står for opfyldelse af garantiforpligtelser.

Hjem til Sverige

Saab Automobile ligger stadig i Trollhättan, størstedelen af arbejdsstyrken er bevaret, opgaverne er trukket hjem til Sverige, og bilerne bliver produceret der.

Ejeren af Spyker Cars N.V., Viktor Muller, er bestyrelsesformand og den daglige ledelse består af en gruppe på seks mand med administrerende direktør Jan Åke Jonsson i spidsen. Spyker lægger strategien, og Saab eksekverer den.

Kun 30.000 biler i 2010

Efter det første år er ledelsen tilfreds med udviklingen, selv om målet på 45.000 solgte biler ikke blev nået. Salget i 2010 nåede 30.000 biler, og målet for 2011 er sat til 80.000 biler.

2010 var også året, hvor Saab lancerede den nye 9-5 sedan som afløser af den 13 år gamle første 9-5. I 2011 følger 9-5 Sport Combi, der debuterer på bilsalonen i Geneve, foruden den nye SUV 9-4X og en modificeret 9-3.

Ny 9-3 næste år

Allerede i 2012 lancerer Saab den nye 9-3 designet af den nye designchef Jason Castriota. En mindre 9-2 er på ønskelisten, men ifølge Eric Geers er finansieringen ikke på plads endnu.

Den nye 9-3 får en ny 1.6 turbo benzinmotor købt hos BMW. Den kommer i tre styrker på 120 hk, 150 hk og 180 hk. Det interessante ved det nye samarbejde er, at BMW tog kontakt til Saab og ikke omvendt.

Om et par år lancerer Saab også en e-AWD-version uden at sige af hvilken bil. Bogstaverne står for elektrisk firehjulstræk, det vil sige en forhjulstrukket bil med en elmotor til at trække baghjulene, når der er behov for det.

Finde sin niche

Hos Saab ser man fortrøstningsfuldt på fremtiden, men den byder på meget arbejde og nye udfordringer. Først og fremmest skal Saab Automobile finde sin egen niche på markedet og ikke konkurrere direkte med de etablerede nobelmærker, men være et alternativ på samme måde som Alfa Romeo.