Bilkøbere undervurderer værditab

Værditab ligger næstsidst på listen, når bilejerne angiver, hvorfor de har valgt at købe deres bil. Men det burde ligge i top, da værditabet er den største post på bilbudgettet.

Nyt om biler

I FDMs AutoIndex er det kun 14 procent af private købere af nye biler, der angiver, at de har tænkt over værditabet i forbindelse med bilkøbet. Det står i skærende kontrast til, at en attraktiv købspris er det, vi fokuserer allermest på, når vi vælger bil.

Værditabet burde nemlig fylde lige så meget som købsprisen i købernes bevidsthed, så man dermed kan danne sig et nogenlunde overblik over de samlede omkostninger ved bilholdet i en bestemt periode.

Kan vælte bilbudgettet

FDMs medlemsmagasin Motor bringer i januar-udgaven et omfattende tema om bilbudgettet i 2012, og her viser det sig, at værditabet er den største bombe under bilejerskabet. Det er nemlig svært at forudsige, da tre forhold har ændret sig på bilmarkedet:

For det første er markedet for privatleasing blomstret op, og i mange tilfælde kan man nu lease en ny bil billigere, end hvad det koster at købe en brugt.

Store rabatter

For det andet er priserne på nye biler præget af store rabatter, og har man købt en bil til listeprisen, må man imødese et større værditab end ventet, når bilen skal sælges efter nogle år.

Endeligt har markedet ændret sig, så købere af nye biler generelt har søgt nedad i størrelsen på den næste bil.

Det er alt sammen faktorer, der påvirker priserne på brugte biler i nedadgående retning.

Garanti er også overset

AutoIndex-undersøgelsen viser også, at garantien ikke har den store betydning for bilkøberne, selv om der kan være mange penge at hente i reparationer, hvis bilen har tre års garanti i forhold til blot to år.

I stedet har parametre som sikkerhed, ekstraudstyr og image større betydning, når danskerne skal vælge bil.

Undersøgelsen viser også, at mænd går mere op i ekstraudstyr og image end kvinderne. Blandt de yngre bilkøbere under 40 år er prisen og brændstofforbruget i højere grad vigtigt end hos de ældre.
 

Det går bilejerne efter, når de vælger bil

 

 

Total

Kvinder

Mænd

Yngre end 40 år

Ældre end 40 år

Attraktiv pris

55

51

56

69

53

Høj sikkerhed

39

36

39

39

38

Ekstraudstyr

33

26

36

39

33

Godt image

33

29

35

33

33

Lavt brændstofforbrug

30

32

29

39

28

Attraktiv garanti

15

12

15

16

15

Lavt værditab

14

11

14

14

13

Pæn farve

12

12

12

13

12

Skemaet viser, hvor mange procent, der prioriterer de ovenstående parametre højest i forbindelse med bilkøbet. Det har været muligt at vælge flere svar, så den samlede svarprocent i hver kategori er over 100. Kilde: Loyalty Group