I FDMs AutoIndex er det kun 14 procent af private købere af nye biler, der angiver, at de har tænkt over værditabet i forbindelse med bilkøbet. Det står i skærende kontrast til, at en attraktiv købspris er det, vi fokuserer allermest på, når vi vælger bil.
Værditabet burde nemlig fylde lige så meget som købsprisen i købernes bevidsthed, så man dermed kan danne sig et nogenlunde overblik over de samlede omkostninger ved bilholdet i en bestemt periode.
Kan vælte bilbudgettet
FDMs medlemsmagasin Motor bringer i januar-udgaven et omfattende tema om bilbudgettet i 2012, og her viser det sig, at værditabet er den største bombe under bilejerskabet. Det er nemlig svært at forudsige, da tre forhold har ændret sig på bilmarkedet:
For det første er markedet for privatleasing blomstret op, og i mange tilfælde kan man nu lease en ny bil billigere, end hvad det koster at købe en brugt.
Store rabatter
For det andet er priserne på nye biler præget af store rabatter, og har man købt en bil til listeprisen, må man imødese et større værditab end ventet, når bilen skal sælges efter nogle år.
Endeligt har markedet ændret sig, så købere af nye biler generelt har søgt nedad i størrelsen på den næste bil.
Det er alt sammen faktorer, der påvirker priserne på brugte biler i nedadgående retning.
Garanti er også overset
AutoIndex-undersøgelsen viser også, at garantien ikke har den store betydning for bilkøberne, selv om der kan være mange penge at hente i reparationer, hvis bilen har tre års garanti i forhold til blot to år.
I stedet har parametre som sikkerhed, ekstraudstyr og image større betydning, når danskerne skal vælge bil.
Undersøgelsen viser også, at mænd går mere op i ekstraudstyr og image end kvinderne. Blandt de yngre bilkøbere under 40 år er prisen og brændstofforbruget i højere grad vigtigt end hos de ældre.
Det går bilejerne efter, når de vælger bil
|
Total |
Kvinder |
Mænd |
Yngre end 40 år |
Ældre end 40 år |
Attraktiv pris |
55 |
51 |
56 |
69 |
53 |
Høj sikkerhed |
39 |
36 |
39 |
39 |
38 |
Ekstraudstyr |
33 |
26 |
36 |
39 |
33 |
Godt image |
33 |
29 |
35 |
33 |
33 |
Lavt brændstofforbrug |
30 |
32 |
29 |
39 |
28 |
Attraktiv garanti |
15 |
12 |
15 |
16 |
15 |
Lavt værditab |
14 |
11 |
14 |
14 |
13 |
Pæn farve |
12 |
12 |
12 |
13 |
12 |
Skemaet viser, hvor mange procent, der prioriterer de ovenstående parametre højest i forbindelse med bilkøbet. Det har været muligt at vælge flere svar, så den samlede svarprocent i hver kategori er over 100. Kilde: Loyalty Group