Hov – hvor er alle elbilerne?

Klumme: Elbilerne dominerede biludstillingen i Genève for få år siden. Nu har de en meget mere tilbagetrukket rolle. I stedet er små og brændstofbesparende benzinmotorer i fokus.

Nyt om biler

Af Søren W. Rasmussen,
bilteknisk redaktør, Motor

For få år siden kunne man næsten ikke komme frem her på biludstillingen i Genève uden at støde ind i en elbil. Ikke en rigtig en af slagsen, men en af dem der er skabt til bilshowet for at vise, at det pågældende bilmærke skam er med helt fremme.

OK, når ret skal være ret: Der var også enkelte af slagsen, der faktisk var klar til salg.

Men salget er tilsyneladende udeblevet, og elbilernes succes er slet ikke nået op på det niveau, som alle bilfabrikkerne gik og håbede på. Og nu ser det ud til at de fleste tager konsekvensen og skifter spor.

Nu er det i stedet små, teknisk avancerede trecylindrede benzinmotorer, der er i fokus. Direkte indsprøjtning, i mange tilfælde turbolader og altid letvægtsmaterialer og avanceret motorteknologi har gjort de små 1.0-liters motorer lige så stærke som en benzinmotor på mellem 1.6 og 2.0 liter var for få år siden.

Resultatet er en fremragende benzinøkonomi, der tillader mellem 20 og 30 km på en liter benzin, og det er jo noget, der miljømæssigt set kan give elbilerne seriøs konkurrence i lande, hvor strøm for en stor dels vedkommende kommer fra kulkraft.

De nye trecylindrede motorer er på vej i biler fra Citroën, Ford, Peugeot, Renault, Seat, Skoda og VW.

Renault holder dog også fanen højt på elbilsområdet og introducerer en ny elbil i mellemklassen med udskifteligt batteri. Den skal kunne bruges i de kommende batteriskiftestationer, som Danmark stadig er ene om at have i Europa.

Elbiler kommer, og det er rigtig fint. For det viser sig jo, at elbilerne er så gode til at ånde de traditionelle biler i nakken, at der nu for alvor kommer fart på motorudviklingen. Og alene den påvirkning er en kæmpe gevinst for miljøet, for det er her, der for alvor sælges biler.