BMWs elektriske biler bliver kostbare

Omkring 300.000 kr. for den lille i3 og op mod tre mio, kr. for øko-sportsvognen i8 er pris-udsigten for BMWs to kommende elbiler i i-serien.

BMW i3 - stadig kun vist som konceptudgave - vil formentlig koste godt 300.000 kr. uden afgift.
Nyt om biler

Der er næsten halvandet år til, at den første af BMWs modeller fra miljømærket ”i” kommer på gaden, men internt i koncernen er man ved at regne på udsalgsprisen. Og den bliver høj ifølge de uofficielle oplysninger, som branchebladet Automobilwoche har fået.

Mellem 35.000 og 40.000 euro forventes den tyske pris for den rene elbil i3 at blive. Den lille elbil vil dermed i bedste fald komme til at koste i omegnen af 300.000 kr. i Danmark.

Det er dyrt i Tyskland, men ikke så opsigtsvækkende meget i Danmark, hvor en Nissan Leaf f.eks. koster lidt under 300.000 kr. I begge tilfælde holdes prisen i ave, da rene elbiler er helt fritaget for registreringsafgift indtil 2016.

BMW i8 bliver usælgelig

BMW i8 bliver med en pris på mindst 2,5 mio. kr. usælgelig i Danmark.
BMW i8 bliver med en pris på mindst 2,5 mio. kr. usælgelig i Danmark.
Anderledes dramatisk ser det ud for sportsvognen i8, der er en opladningshybrid. Da denne elbil har en benzin-hjælpemotor beskattes den for fulde gardiner i Danmark bortset fra et relativt stort fradrag for at køre langt på literen.

120.000-130.000 euro forventer de anonyme kilder hos BMW, at prisen bliver. Regne, regne. Det vil resultere i en dansk udsalgspris på mellem 2,5 og 3,0 mio. kr.

Med andre ord: bliver afgiftssystemet ikke ændret, inden i8 lanceres primo 2014, vil den med sikkerhed ikke blive markedsført i Danmark.