En design-legende er død

Lederen af design- og bilbygger-firmaet Pininfarina og fadder til mange smukke italienske biler, Sergio Pininfarina, lever ikke længere.

Designlegenden Sergio Pininfarina med en af de store billegender, Ferrari Testarossa.
Nyt om biler

Han har skabt liv til dusinvis af smukke biler, men nu er han død. Efter lang tids sygdom døde den italienske mesterdesigner og iværksætter Sergio Pininfarina i en alder af 85 år.

Hans efternavn er udødeliggjort, for det lever videre i det firma, hans far, Battista "Pinin" Farina grundlagde, og han selv stod i spidsen for gennem 40 år siden. I næsten 50 år havde han det sidste ord, når en bil eller andet projekt skulle godkendes. Hans navn står også uden på en del bilmodeller og svæver over endnu flere.

Tæt forbunden med Ferrari

Sergio Pininfarina med SWB Berlinetta-udgaven af Ferrai 250.GT.
Sergio Pininfarina med SWB Berlinetta-udgaven af Ferrai 250.GT.
Sergio Pininfarina og hans firma har stået bag mange af bilhistoriens mest berømte biler og har været tæt knyttet til Fiat, Alfa Romeo og – ikke mindst – Ferrari, hvor Sergio sad i bestyrelsen gennem 40 år.

Blandt de mest blændende produktionsmodeller er Ferrari 250 GT fra 1961, Lancia Beta Montecarlo fra 1975 og Maserati Quattroporte fra 2003. men listen er alenlang.

Fra Ferrari til Hyundai

De største kommercielle succes’er blev Fiat 124 Sport Spider (1966-1985), Alfa Romeo Spider (1966-1993) og Peugeot 406 coupé (1996-2004). Men Pininfarina-navnet står også på mere ydmyge modeller som Hyundai Matrix.

De mest kendte koncepter er bl.a. Dino Berlinetta Speciale, 250 P/5, PF Modulo og Pinin fra 1980. Sidstnævnte var Pininfarinas forslag til en firedørs Ferrari-sedan.

Skabte også IC4-toget

Også sporvogne og tog er skabt hos Pininfarina i Cambiano, Italien. Heriblandt er de berygtede danske IC4-tog.

Alfa Romeo Spider er et af klenodierne skabt af designfirmaet Pininfarina.
Alfa Romeo Spider er et af klenodierne skabt af designfirmaet Pininfarina.
Sergio Pininfarina blev i 2001 efterfulgt som direktør af sin søn Andrea. Han blev dræbt i en motorcykelulykke i 2008, og samme år var firmaet på fallittens rand og blev overtaget af italienske banker.

Bilproduktion gik dårligt

Firmaet Pininfarina havde knækket nakken på sine ”coachbuild”-aktiviteter, Carozzeri, hvor firmaet seriefremstillede specialmodeller for store bilkoncerner.

Pininfarina finansierede selv produktionsapparatet og fik så en forholdsvis høj betaling pr. model. Problemet blev, at disse modeller af forskellige grunde solgte dårligere end forventet.

Aktiv i Kina

Blandt disse var Alfa Romeo Brera og Spider, Ford Focus CC, Mitsubishi Colt CZC og SUV’en Pinin samt Volvo C70.

Designdelen lever i dag udmærket og har travlt i Kina, hvor Pininfarina har designet bl.a. Brilliance BS4 og hjulpet en lang række endnu mindre kendte, kinesiske mærker.