Han har skabt liv til dusinvis af smukke biler, men nu er han død. Efter lang tids sygdom døde den italienske mesterdesigner og iværksætter Sergio Pininfarina i en alder af 85 år.
Hans efternavn er udødeliggjort, for det lever videre i det firma, hans far, Battista "Pinin" Farina grundlagde, og han selv stod i spidsen for gennem 40 år siden. I næsten 50 år havde han det sidste ord, når en bil eller andet projekt skulle godkendes. Hans navn står også uden på en del bilmodeller og svæver over endnu flere.
Tæt forbunden med Ferrari

Blandt de mest blændende produktionsmodeller er Ferrari 250 GT fra 1961, Lancia Beta Montecarlo fra 1975 og Maserati Quattroporte fra 2003. men listen er alenlang.
Fra Ferrari til Hyundai
De største kommercielle succes’er blev Fiat 124 Sport Spider (1966-1985), Alfa Romeo Spider (1966-1993) og Peugeot 406 coupé (1996-2004). Men Pininfarina-navnet står også på mere ydmyge modeller som Hyundai Matrix.
De mest kendte koncepter er bl.a. Dino Berlinetta Speciale, 250 P/5, PF Modulo og Pinin fra 1980. Sidstnævnte var Pininfarinas forslag til en firedørs Ferrari-sedan.
Skabte også IC4-toget
Også sporvogne og tog er skabt hos Pininfarina i Cambiano, Italien. Heriblandt er de berygtede danske IC4-tog.

Bilproduktion gik dårligt
Firmaet Pininfarina havde knækket nakken på sine ”coachbuild”-aktiviteter, Carozzeri, hvor firmaet seriefremstillede specialmodeller for store bilkoncerner.
Pininfarina finansierede selv produktionsapparatet og fik så en forholdsvis høj betaling pr. model. Problemet blev, at disse modeller af forskellige grunde solgte dårligere end forventet.
Aktiv i Kina
Blandt disse var Alfa Romeo Brera og Spider, Ford Focus CC, Mitsubishi Colt CZC og SUV’en Pinin samt Volvo C70.
Designdelen lever i dag udmærket og har travlt i Kina, hvor Pininfarina har designet bl.a. Brilliance BS4 og hjulpet en lang række endnu mindre kendte, kinesiske mærker.