Toyota straffes for lavt CO2-tal

Miljøbilen Toyota Prius Plug-In lanceres nu i hele Den Europæiske Union – undtagen i Danmark. Afgiftssystemet dømmer el-benzinbilen ude.

Toyota Prius Plug-In kan køre 25 km på strøm fra elnettet.
Nyt om biler

Jo lavere CO2-udledning, jo højere registreringsafgift. Med denne omvendte logik i det danske afgiftssystem har Toyota opgivet at sælge sin nye Prius Plug-In i Danmark. Det oplyser Toyota Danmark ved den europæiske lancering af miljøbilen.

Bilen er kun den fjerde af sin type i verden, hvor elbil og benzinbil kombineres, men bliver altså ikke et tilbud til danskere.

291.000 kr. i afgift

Prius Plug-In, der kan køre 25 km på strøm, belægges i Danmark med 291.000 kr. i registreringsafgift, hvilket bringer bilens udsalgspris op på ca. 572.000 kr. En Toyota Avensis 1.8 benzin med tre gange så højt CO2-tal "nøjes" med 164.000 kr.

Det danske afgiftssystem giver ellers en vis belønning til biler, der kører langt på literen. Men fradraget på 4.000 kr. pr. km kan med disse hightech-biler slet ikke kompensere for de voldsomme 180 procent registreringsafgift, der forlods lægges oven i den ret dyre teknik.

Fradrag på 125.000 batter ikke

Prius Plug-In får et fradrag på 125.000 kr., da det officielle forbrugstal er 47,6 km pr. liter.

Opladningshybrider, der giver større anvendelighed end en ren elbil, straffes hårdt af afgiftssystemet, mens de rene elbiler omvendt er total fritaget for afgift.

Jo mindre CO2, jo højere afgift

 

Avensis 1.8 benzin

Prius Hybrid

Prius Plug-In Hybrid

CO2 pr. km

155 gram

89 gram

49 gram

Grundpris m. moms

138.000 kr.

196.000 kr.

278.000 kr.

Registreringsafgift

164.000 kr.

229.000 kr.

291.000 kr.

Udsalgspris ekskl. lev.

302.000 kr.

425.000 kr.

569.000 kr.

Opel markedsfører – i modsætning til Toyota - sin opladningshybrid i Danmark. Bilen, Opel Ampera, er kåret til "Årets Bil i Danmark 2013", men det er ikke nogen god forretning for Opel. Indtil videre er der kun indregistreret 13 styks i Danmark.

Ampera er da også endnu dyrere end Prius Plug-In. 652.000 kr. koster Ampera nu, hvilket i øvrigt er en markant stigning fra de ca. 591.000 kr., bilen kostede ved lanceringen i februar.

Fire modeller i verden

Ud over Toyota Prius Plug-In og Opel Ampera/Chevrolet Volt findes to andre opladningshybrider: luksusbilen Fisker Karma og en model fra kinesiske BYD. Omkring nytår lanceres den første af typen, der kombinerer el og diesel, nemlig Volvo V60 D6 Plug-In.

Den bliver markedsført i Danmark trods en pris på én million kr.