Trin for trin linder BMW på låget for sin epokegørende elbil i3. En coupé-version giver nu et bedre indtryk af den rigtige bil, selv om der stadig er tale om et koncept.
Det er en stor mundfuld for BMW at skabe sin første elektriske bil, der teknisk og filosofisk er et gigantisk spring væk fra det, firmaet og kernekunderne er vant til.
En fuldstændig anderledes BMW

Den lille batteridrevne elbil i3 og opladningshybriden i8 kommer begge i slutningen af næste år.
Næste trin i åbenbaringen er denne tredørs i3 Coupé, der nok stadig er en konceptbil, men designmæssigt begynder at ligne den rigtige bil. Samtidig giver BMW flere tekniske oplysninger.
BMW-udviklet elmotor med 170 hk
Bilen har en elmotor, som BMW selv har udviklet og den yder 125 kW (170 hestekræfter) og 250 newtonmeter fra nærmest 0 omdrejninger. Baghjulstrækkeren bliver altså særdeles hurtig.
Som ekstraudstyr vil bilen ifølge Motors oplysninger kunne fås med en lille benzinmotor, der ligger lige oven på elmotoren i bagagerummet. Denne "rækkeviddeforlænger" kan som i Opel Ampera producere strøm til elmotoren, når batteriet er tømt.
Bilen er trods et stort batteri også let, da chassiset er af aluminium og karrosseriet af kulfiberforstærket plast. Det sidste giver samtidig stor frihed til at give bien spændende former.
i3 Concept Coupé er 3,96 meter lang (ca. som en VW Polo), 1,77 meter bred og 1,56 meter høj. Coupéen er bredere og lavere end den tidligere viste femdørs, men den store akselafstand på 2,57 meter er uændret.
160 kms rækkevidde

i3 er forsynet med en lang række avancerede miljø-, underholdnings- og kommunikationssystemer, der bl.a. skal gøre det nemmere at optimere rækekvidden og finde den bedst placerede ladestander.
Bilens omfattende high tech-udstyr skal være med til at få den forventeligt meget høje pris til at glide lettere ned. Desuden gør det det let at lade elbilen indgå i BMWs og Sixts delebilordning Drive Now, der bl.a. findes i München og Berlin.