Kineser med europæiske modeller

Det nye kinesiske mærke Qoros lægger ganske vist ud med en sedan, men på Genèveudstillingen viser Qoros to andre modeller med særlig sigte på europæere: en stationcar og en crossover.

Qoros 3 Cross vises i Genève i konceptudgave.
Nyt om biler

Det første kinesiske bilmærke med konkrete planer om at sælge biler i det meste af Europa har store planer og ambitioner. Det viser sig bl.a. ved, at mærket nu præsenterer flere modeller, der særligt er udviklet til de europæiske bilkøbere.

Qoros 3 Cross hedder denne SUV/crossover der først kommer som almindelig forhjulstrækker. Senere kommer den også med firehjulstræk og hybridteknik. Yderligere en version bliver en almindelig hatchback med samme grund-karrosseri, men med lavere undervogn og uden SUV-pynt.
Qoros 3 Cross hedder denne SUV/crossover der først kommer som almindelig forhjulstrækker. Senere kommer den også med firehjulstræk og hybridteknik. Yderligere en version bliver en almindelig hatchback med samme grund-karrosseri, men med lavere undervogn og uden SUV-pynt.
Når der er verdenspremiere på Qoros 3 sedan på Genève-udstillingen i marts viser det kinesiske mærke samtidig to virkelighedstro koncepter, der har langt bredere appel til europæiske bilkøbere end en sedan. Det gælder en stationcar og en crossover.

I alt er fire mellemklassebiler planlagt, og de kommer med seks-ni måneders mellemrum. Sedanen lanceres sidst på året i enkelte europæiske lande. Hvilke er ikke afgjort. Så følger en femdørs hatchback, dernæst samme bil forklædt som SUV/crossover og endelig en stationcar.

Standard: otte tommers skærm

Et af bilens iøjnefaldende lokkemidler bliver den otte tommer store berøringsskærm, som er standard i alle versioner. Med den styres telefon, musik, navigation og en række indstillinger af bilen. Det minder om en Appel iPad.

Gert Volker Hildebrand er ansvarlig for designet på Qoros' biler.
Gert Volker Hildebrand er ansvarlig for designet på Qoros' biler.
Der er ingen menuer eller ”tilbageknap”, men med to fingre finder man nemt rundt, er Motors umiddelbare oplevelse, da vi som eneste danske medie fik mulighed for at sidde i en produktionsklar model.

Brugerfladen er Qoros helt egen, men der ligger Microsoft-teknologi omme bagved. Bilen har også indbygget sim-telefonkort, så den selv kan ringe efter hjælp eller bestille tid på værkstedet.

I kabinen overrasker overfladerne ved at være pæne, behagelige at røre ved og anstændigt samlet. Og så lugter der ikke grimt og kemisk som i så mange andre kinesiske biler.

Tysk chefdesigner

Det udvendige design bør heller ikke skræmme nogen væk. Der er lidt VW, måske Kia over 3 sedan, som er på størrelse med VW Jetta. Den virker maskulin.

Chefdesigneren er europæisk, nemlig Gert Hildebrand, der har en fortid hos mange europæiske bilmærker, bl.a. Mini, men har boet i Shanghai de seneste to år.

Også det meste af udviklingen er foregået i Europa, da Qoros har købt sig til det meste hos Magna Steyr i Østrig. Sådan gjorde BMW også med den første Mini.

200 europæere arbejder i Kina

Den tidligere Volvo-mand Daniel Backman er chef for produktstrategi hos Qoros.
Den tidligere Volvo-mand Daniel Backman er chef for produktstrategi hos Qoros.
Men ellers er Qoros ved at opbygge et stort hovedkontor i Shanghai, hvor der nu arbejder 200 europæere fra snart sagt samtlige vestlige bilmærker, blandt dem en del svenskere fra Volvo og Saab. En af dem er mærkets chef for produktstrategi, den tidligere Volvo-ansatte Daniel Backman.

Han fortæller, at europæerne ikke skal vente chokerende lave priser. Når Qoros gør sin entré i Europa, bliver det ikke en speciel lav pris, der skal være salgsargumentet.

Derimod skal vi lokkes med smarte app-løsninger i kabinen, design, udstyr, pæn kvalitetsoplevelse og god plads. Og så til en fornuftig pris.

Fordel at være første kineser

Også mærkets informationschef Eric Geers, der var Saabs sidste pressetalsmand, kommer fra Sverige. Han siger:

- Det er en fordel for os at være første kinesiske mærke. Men vi skal gøre det rigtigt fra begyndelsen, vi må vise, at kvaliteten er i orden, men omvendt ikke love for meget, siger han.

Derfor satser Qoros på at få fem stjerner i en Euro NCAP-test, fordi ”det siger noget om kvalitet i det hele taget”.

Bosch står for motorudvikling

Stationcaren er kun til Europa og bliver den sidste model af de første fire planlagte.
Stationcaren er kun til Europa og bliver den sidste model af de første fire planlagte.
Motorerne er dybest set også europæiske. Blokken kommer ganske vist fra søsterselskabet Chery, men er kraftig modificeret med hjælp fra Bosch og østrigske AVL. To eller tre benzinmotorer tilbydes i Europa, 1.2 trecylindret og 1.6 firecylindret, begge med stop-start-teknik og turbo. Desuden kommer muligvis en 1,6-liters uden turbo.

Som tilvalg fås automatisk dobbeltkoblingsgear udviklet af Getrag, der også strå bag den manuelle gearkasse.

En hybridudgave med firehjulstræk ved hjælp af en elmotor ved bagakslen er under udvikling. Denne konstruktion er hentet fra Saab, og det er en tidligere Volvo-hybridingeniør, der står for Qoros’ hybridteknik.