Den rygende varme mikroklasse får snart en ny og ambitiøs udfordrer.

Dermed er der – afhængig af prisen - udsigt til, at Hyundai kan gøre sig mere gældende i det såkaldte A-segment. I 2013 ligger Hyundai i10 kun nr. 11 i mikroklassen.
Udviklet i Tyskland
Hyundais næste i10 er markant anderledes end den nuværende, og det skyldes i høj grad, at bilen er udviklet i Europa med europæisk smag i fokus.
Hyundais udviklingscenter uden for Frankfurt har skabt en ny i10, som er otte cm længere og syv cm bredere end den nuværende. Vokseværket i bredden betyder, at i10 går fra at være den smalleste i klassen til at være den bredeste. Akselafstanden er stort set uændret.

Slut med at være høj og smal
Derimod er den nye i10 fire cm lavere end den nuværende og vinker dermed farvel til den spinke fremtoning, der blev skabt ved at være høj og smal. Nu ser bilen væsentlig mere solid og dynamisk ud, og netop det mere moderne og europæiske design bliver ifølge Hyundai en vigtig faktor til at øge salget.
Bagagerummet vokser også: 27 liter til 252 liter.
Kabinen har fået et pænt løft i formgivning og materialer, og minder nu en del om Kia Picanto.

Skal bygges i Tyrkiet
To kendte benzinmotorer tilbydes, og dermed ser det ud til, at i10 ikke i første omgang får adgang til den helt nye motorfamilie, som søstermærket Kia har slået en del på tromme for. Der bliver valg mellem 1.0 trecylindret med 66 hk og 1.2 firecylindret med 87 hk
Hyundai siger, at bilen skal produceres i Europa. Det er en tilsnigelse, for i10 skal fremstilles i den asiatiske del af Tyrkiet. Det er dog væsentlig tættere på EU end hidtil, hvor i10 kommer fra Indien.