Stort skridt for Hyundais lille i10

Hyundai bereder sig på stormløb i mikroklassen med en helt ny og europæisk i10. Lancering i 2014.

Hyundai i10 i den helt nye 2014-udgave.
Nyt om biler

Den rygende varme mikroklasse får snart en ny og ambitiøs udfordrer.

Den nye Hyundai i10 ser mere solid og dynamisk ud end den nuværende. Bilen måler 3,67 m i længden, 1,66 m i bredden og 1,50 m i højden. Akselafstanden er 2,39 m.
Den nye Hyundai i10 ser mere solid og dynamisk ud end den nuværende. Bilen måler 3,67 m i længden, 1,66 m i bredden og 1,50 m i højden. Akselafstanden er 2,39 m.
Det sker i begyndelsen af 2014, når Hyundais store, lille Frankfurt-nyhed i10 er klar til salg.

Dermed er der – afhængig af prisen - udsigt til, at Hyundai kan gøre sig mere gældende i det såkaldte A-segment. I 2013 ligger Hyundai i10 kun nr. 11 i mikroklassen.

Udviklet i Tyskland

Hyundais næste i10 er markant anderledes end den nuværende, og det skyldes i høj grad, at bilen er udviklet i Europa med europæisk smag i fokus.

Hyundais udviklingscenter uden for Frankfurt har skabt en ny i10, som er otte cm længere og syv cm bredere end den nuværende. Vokseværket i bredden betyder, at i10 går fra at være den smalleste i klassen til at være den bredeste. Akselafstanden er stort set uændret.

Også kabinen har fået et stort løft, her dog pyntet ekstra op med tofarvet interiør. Designet minder nu en del om Kia Picanto.
Også kabinen har fået et stort løft, her dog pyntet ekstra op med tofarvet interiør. Designet minder nu en del om Kia Picanto.

Slut med at være høj og smal

Derimod er den nye i10 fire cm lavere end den nuværende og vinker dermed farvel til den spinke fremtoning, der blev skabt ved at være høj og smal. Nu ser bilen væsentlig mere solid og dynamisk ud, og netop det mere moderne og europæiske design bliver ifølge Hyundai en vigtig faktor til at øge salget.

Bagagerummet vokser også: 27 liter til 252 liter.

Kabinen har fået et pænt løft i formgivning og materialer, og minder nu en del om Kia Picanto.

LED-kørelys hører sig til på nye modeller. Sådan ser det ud på Hyundai i10.
LED-kørelys hører sig til på nye modeller. Sådan ser det ud på Hyundai i10.

Skal bygges i Tyrkiet

To kendte benzinmotorer tilbydes, og dermed ser det ud til, at i10 ikke i første omgang får adgang til den helt nye motorfamilie, som søstermærket Kia har slået en del på tromme for. Der bliver valg mellem 1.0 trecylindret med 66 hk og 1.2 firecylindret med 87 hk

Hyundai siger, at bilen skal produceres i Europa. Det er en tilsnigelse, for i10 skal fremstilles i den asiatiske del af Tyrkiet. Det er dog væsentlig tættere på EU end hidtil, hvor i10 kommer fra Indien.