Fagre nye bilverden?

Motors Søren W. Rasmussen kørte i sin fine gamle Saab 900 Cabriolet op til Tannis for at prøvekøre cremen af bilårgang 2014. Det satte tanker i gang om alt fra køreglæde over teknologi til trafiksikkerhed.

Bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen mellem sin Saab 900 Cabriolet og den nye Opel Cascada
Nyt om biler

Jeg benyttede en af årets sidste muligheder for at køre i min gamle, røde Saab 900 Cabriolet op til årets store bilmøde i Nordjylland, hvor alle kandidaterne til „Car of the Year” stod klar. Turen gik, præcis som jeg havde håbet på – en transportetape blev forvandlet til en køreoplevelse, man kan leve længe på. Turen efterlod dog også en træthed, der ikke mindst skyldes motorstøjen, de umoderne sæder og forlygternes begrænsede lys. Men jeg var en glad mand.

Det var egentlig først, efter at jeg havde kørt i mange af de helt nye biler, at det slog mig, hvordan bilerne har skiftet karakter de senere år. Fra at have været køretøjer, der kræver fuld involvering fra føreren, er de nyeste biler blevet så automatiserede, at man i flere af dem kan føle sig mere som en passager end som ham, der har overkommandoen.

Skræmmende? Ja – men også sjovt. For det er da imponerende, når man kommer kørende i Mercedes-Benz S500 og kan konstatere, at de to kameraer i forruden har opdaget et vejbump ret forude, hvorefter støddæmperen indstilles, så man næsten umærkeligt passerer bumpet.

Eller hvad med den nye Mazda 3, der viser bilens hastighed på en gennemsigtig plade oven på instrumentbordet, så man kan se farten og samtidig holde øjnene på vejen. Eller en Tesla S, der helt har erstattet alle knapper på instrumentbordet med en kæmpe iPad. Eller en Citroën C4 Picasso, der selv kan bremse for forankørende og parkerer næsten uden hjælp.

AFSTEMNING: Hvilken bil synes du, skal være Car of the Year 2014?

Bilproducenterne flytter år for år grænserne for, hvad der er teknisk muligt, og for hver ny model bliver vi forbrugere sønderbombet med nye anordninger, der gør bilerne til noget unikt, men som også kører os køreglade bilister ud på et sidespor. Mange er uden tvivl ellevilde med alt det nye, men endnu flere har jo bare behov for at blive fragtet fra punkt A til B. Her kan det være noget svært at se værdien af al den nye teknologi.

Jeg befinder mig lidt i begge lejre. For bag rattet af den røde Saab 900 bliver simpel kørsel og spontan glæde sat sammen til det noget misbrugte ord: køreglæde!

Men bag rattet i endnu en spritny testbil erstattes Saab­ens køreglæde af en ny, moderne udgave, der opstår, når alt fungerer ned i mindste detalje, når kørslen altid føles sikker, og når moderne sikkerhedssystemer redder én ud af en ellers kneben situation.

Bilfabrikkerne arbejder på at gøre blot en enkelt trafikdræbt til et særsyn, og set i det lys går udviklingen trods alt den rette vej. Men selvom jeg ved dette, er det nu rart en gang imellem at tage en afstikker i min gamle Saab og lade, som om alting var meget bedre i gamle dage …

LÆS MERE: Se alle nyheder om Car of the Year 2014