
Der er ikke tale om en helt ny bil, men fronten er ændret, så Focus nu også har det velkendte Aston Martin-lignende ansigt, der kendetegner alle de andre nye biler fra Ford.
Dertil er bagenden finpudset med nye baglygter, og indvendigt har instrumentbordet fået nye linjer, der indbefatter en stor trykfølsom skærm i midten, som det er blevet almindeligt på nye biler.
Nye benzinmotorer
Under motorhjelmen er der flere nyheder, men det er utvivlsomt de nye 1.5-liters benzinmotorer med turbolader, der er mest interessante. De kommer i to varianter med enten 150 eller 180 hk og vil kunne fås med enten en sekstrins manuel gearkasse eller et nyudviklet sekstrins automatgear.

De trecylindrede 1.0-liters benzinmotorer med enten 100 eller 125 hk dukker også op i den nye Focus og vil i den mest økonomiske udgave køre over 24 km pr. liter på papiret.
Proppet med sikkerhedsudstyr
Ford Focus får også masser af nyheder på udstyrssiden, hvor flere end 18 nye hjælpesystemer kan hjælpe med at skabe en sikker og komfortabel kørsel. Her finder vi bl.a. en adaptiv fartpilot med advarsel for at køre for tæt på forankørende biler, en ny og forbedret parkeringshjælp, der kan parkere bilen både på langs og tværs af kørselsretningen, nye avancerede lygtesystemer og en forbedret udgave af den automatiske nødbremse, der nu virker op til 50 km/t., og som selv bremser bilen, hvis man er ved at køre op i den forankørende bil.

Desværre er systemet ikke standard, og hvad der er endnu værre, så taler det ikke dansk. Det betyder, at man ikke umiddelbart får gavn af, at systemet nu er blevet fabelagtigt til at forstå, hvad man siger til bilen. Siger man f.eks. „I am hungry", foreslår navigationssystemet vej til de nærmeste restauranter.
Telefon og musiksystemet kan også let betjenes via stemmekommandoer som „call wife" eller „play Led Zeppelin". Sync 2 indeholder også en nødopkaldstjeneste, der selv kalder op til 112, hvis man kommer ud for en ulykke. Den del virker dog kun, hvis man har koblet sin mobiltelefon til bilens radio, da der ikke er indbygget telefonmodul i bilen.
Børnenøgle

Systemet giver mulighed for at programmere en speciel nøgle, som kan begrænse tophastigheden, lægge låg på musikvolumen og slå al musik helt fra, hvis fører og passagerer ikke har sikkerhedsseler på. Samtidig kan My Key spærre for deaktivering af sikkerhedsfunktioner som den elektroniske stabilitetskontrol eller Active City Stop.
Den nye Ford Focus produceres på otte forskellige fabrikker verden over, der alle bygger identiske udgaver af bilerne. De biler, der kommer til Danmark, er bygget i Tyskland, og her er fabrikken klar med leverancer sidst på året.
Vi kender endnu ikke priserne, men den nuværende udgave koster fra ca. 230.000 kroner med den lille trecylindrede 1.0-liters benzinmotor.