Klumme: velkommen til showet!

Den årlige biludstilling i Genève er formentlig verdens vigtigste.

Nyt om biler

Af Torben Arent
nyhedsredaktør


Det er ikke verdens største biludstilling. Og heller ikke den med de mest spektakulære opbygninger på standene. Men Salon de l’Auto i Genève er nok den mest betydningsfulde. Og blandt langt de fleste af de over 10.000 pressefolk, som dækker bilmessen, er det også deres favoritudstilling. Det gælder også for Motors deltagere.

Geneva Motor Show, som den oftest kaldes, er bl.a. populær blandt presse og bilfolk, fordi den er overskuelig i størrelse, omend flere gange større end Biler i Bella i København. Besøgstallet på ca. 700.000 siger også noget om interessen.

Og så foregår showet på neutral grund i det ikke-bilfremstillende Schweiz. Mens tyske mærker er voldsomt dominerende på Frankfurt-udstillingen, er der en næsten tilsvarende fransk dominans på Paris-salonen.

Med til Genèves høje status hører, at det er et af få internationale bilshows, der holdes hvert år. 2014-udgaven er i øvrigt den 84. i rækken.

Alt lagt sammen er Genève stedet, som ingen bilproducent vil misse. Og derfor er bredden af de udstillede biler særdeles stor. Genève er ikke for fin til at huse verdenspremieren på fire nye billigbiler, Renault Twingo, Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo. Nok de allerstørste nyheder set oppe fra Danmark.

I den modsatte ende af skalaen er der masser af nyheder fra Rolls-Royce, Bentley, Ferrari og endnu mere eksotiske, halv-hjemmebyggede biler fra USA, Holland, Mellemøsten, Rusland og Sverige. Og når kinesiske Quros skal vælge én bilmesse uden for Kina til verdenspremiere, ved mærket godt, hvilken udstilling det skal være.