Logo

Vi køber større biler

Arkiv

3. juni 2014

Torben Arent

Mikro- og minibiler er ikke længere så dominerende i nybilsalget. Den lille mellemklasse, MPV’er og crossovers er i markant fremgang.

Danskerne har fået smag for større biler end de ellers så dominerende mikro- og minibiler. Især den lille mellemklasse med VW Golf i spidsen har fået fuld fart på, men også MPV-biler og crossovers går markant frem.

I maj var én ud af fire nye biler fra den lille mellemklasse med Skoda Octavia som den tredje mest solgte bil, VW Golf som nr. fem, Nissan Qashqai nr. syv, Peugeot 308 nr. 11. og Audi A3 som nr. 9.

Solid vækst

Mellemklassens 24,9 procent i maj i år er en voldsom stigning fra 18,2 procent i samme maj sidste år.

Udviklingen er også solid, omend mindre tydelig over et helt år. De seneste 12 måneder udgør mellemklassen 18,6 procent mod 15,4 procent i den foregående periode.

Multibiler/MPV’ere er steget fra 6,3 procent i maj sidste år til 8,5 procent i år. De mest solgte er Citroën Grand C4 Picasso, Nissan Note og VW Touran.

Endelig er kategorien ”øvrige” – med Suzuki SX4, Honda CR-V og Mazda CX-5 i spidsen – steget signifikant fra 2,9 til 4,2 procent af nybilsalget.

Små biler er stadig voldsomt populære, men mikro- og minibiler udgør nu ”kun” 52 procent af nybilsalget. VW Up er usvækket den mest købte bilmodel.

Stadig meget stort bilsalg

Personbilsalget gik samlet 1,4 procent frem i maj, mens 2014 indtil videre ligger ni procent over samme periode i 2013.

Salget af nye varebiler stryger derimod frem med raketfart. Stigningen i maj var på 23 procent mod 16 procent i januar-april.

Top 20 personbiler maj
Nr.
Model
1
VW Up
2
Peugeot 107
3
Skoda Octavia
4
Peugeot 208
5
VW Golf
6
Renault Clio
7
Nissan Qashqai
8
Kia Picanto
9
Toyota Yaris
10
Skoda Citigo
11
Peugeot 308
12
Citroën C3
13
Renault Captur
14
Kia Rio
15
Hyundai i10
16
VW Polo
17
Ford Ka
18
Ford Fiesta
19
Audi A3
20
Hyundai i20

Kilde: De Danske Bilimportører