Efter 25 år, tre generationer og 945.000 eksemplarer, er det blevet tid til en helt ny MX-5, Mazdas efterhånden klassiske, moderne roadster.
Mazda viser nyheden synkront verden over 3.-4. september ved særlige arrangementer, og sandsynligvis vil bilen stjernen på Mazdas stand ved Paris-udstillingen først i oktober.
Ingen fakta eller billeder er sluppet ud endnu. Illustrationen herover er en computertegning.
Givetvis vil Mazda Skyactiv-teknik blive anvendt. Ud over en ny generation motorer og sikkerhedsudstyr omfatter Skyactiv letvægts-konstruktion. Selv om MX-5 hele tiden har været kendetegnet ved lav vægt, vil det være oplagt, at Mazda gør roadsteren endnu lettere.

MX-5 er efter de oprindelige meldinger klar til salgs sidst på året.
Alfa-version er opgivet
Mazda MX-5 skal også danne basis for en roadster til Fiat-koncernen. Det har hele tiden været meningen, at det skulle være en Alfa Romeo, men i begyndelsen af året såede Fiat-Chrysler-chefen Sergio Marchionne stærk tvivl om det.
Alfa’er skal bygges i Italien, mente han, og det vil udelukke en Mazda-baseret-model, idet den skal bygges af Mazda i Japan. I stedet spekuleres der i, at modellen kan blive solgt under Fiat Abarth-betegnelsen.
Det betyder formentlig, at den stipulerede lancering midt i 2015 bliver markant forsinket.